Tisztelt Ügyfelünk!  Rendszerfrissítés miatt 2020. május 16. estétől több szolgáltatásunkban is kiesések várhatók.
Május 16. 22:45 és május 17. 01:00 között nem lesz elérhető a Budapest Business Terminál.
Május 16. 22:55 és 24:00 között szünetel a Budapest Internetbank, a Budapest Bank Mobil App, illetve a tranzakciós SMS-ek, valamint az internetes vásárláshoz kapcsolódó jóváhagyó SMS kód kiküldése.
Május 16. 23:00 és 23:30 között a bank ATM-jei nem üzemelnek.
A karbantartás teljes ideje alatt (2020. május 16. este 22:45 és 2020. május 17. hajnali 01:00 között) egyes szolgáltatásokban további rövid, néhány percen át tartó kiesések fordulhatnak elő.  Kérjük, utalásait és internetes vásárlásait időzítse a karbantartási időszakon kívülre. Megértését és türelmét köszönjük! Budapest Bank

Készülünk az azonnali fizetési rendszerre

Fontos tájékoztatás!

Mit jelent az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR)?

2020. március 2-án megkezdte működését a magyar bankszektorban az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR), amely több területen is gyökeresen megváltoztatta az eddigi elektronikus fizetési szokásokat. Az ügyfeleink ettől kezdve olyan szolgáltatást használhatnak, amely vetekszik a kártyás és a készpénzes fizetés gyorsaságával és folyamatos elérhetőségével, hosszabb távon pedig számos új, innovatív fizetési megoldás létrehozását is támogatja.

A legfontosabb változás, hogy az azonnali fizetés paramétereinek megfelelő, legfeljebb 10 millió forintos eseti utalások az év minden napján, napi 24 órában néhány másodperc alatt megérkeznek a kedvezményezett fizetési számlájára. Lehetőséget kínál az új rendszer a másodlagos számlaazonosítók bevezetésére is, így a hosszú, nehezen megjegyezhető bankszámlaszámok helyett előzetes regisztrációt követően használhatunk például telefonszámot vagy e-mail címet is.

Mi változik az átutalásokkal kapcsolatban?

Az azonnali fizetés bevezetése előtt a bankközi átutalások csak munkanapokon, 7 és 17 óra között teljesültek, átlagosan 1,5-2 óra alatt. Abban az esetben, ha az alábbi feltételeknek megfelel a tranzakció, akkor ma már az év 365 napján, napi 24 órában (beleértve a hétvégéket és az ünnepnapokat is) néhány másodpercen belül megérkeznek a kedvezményezett fizetési számlájára az utalások, a jóváírt összeg pedig azonnal elérhetővé válik számára. Ezek a feltételek a következők:

  • az összeg legfeljebb 10 millió forint;
  • az utalást elektronikus csatornán kezdeményezték;
  • nem előre értéknapozott (azaz nem állítjuk be előre az utalás dátumát);
  • forint fizetési számláról indított forint átutalás.

Lehetőséget kínál az új rendszer a másodlagos számlaazonosítók bevezetésére is, így a bankszámlaszámok helyett előzetes regisztrációt követően – egyelőre bizonyos korlátozásokkal –használhatunk például telefonszámot vagy e-mail címet is.



Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb, Azonnali Fizetési Rendszer kapcsán felmerülő kérdéseket és válaszokat.

ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEK

  • Mit jelent az Azonnali Fizetési Rendszer?

    Az új rendszer több területen is gyökeresen megváltoztatja az eddigi elektronikus fizetési szokásokat:
    - Az év 365 napján, napi 24 órában utalhatnak az ügyfelek, beleértve a hétvégéket és ünnepnapokat is;
    - az utalt összeg (amennyiben megfelel az azonnali fizetési megbízások paramétereinek) néhány másodpercen belül megérkezik a kedvezményezett fizetési számlájára, és ott azonnal felhasználhatóvá válik;
    - a tranzakció indításához nem lesz szükség a kedvezményezett bankszámlaszámának megadására, elég lesz helyette egy, a fogadó fél számlavezető bankjánál előzetesen regisztrált másodlagos számlaazonosítót megadni (pl. mobiltelefonszám, e-mail cím, adószám, adóazonosító jel).

  • Miért volt szükség az új rendszer bevezetésére?

    Az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) a Magyar Nemzeti Bank által létrehozott elektronikus fizetési szolgáltatás, amely minden magyarországi bank közreműködésével 2020. március 2-án kezdi meg működését. Az új rendszer egyfelől a bankkártyás és készpénzes fizetés gyorsaságával és folyamatos elérhetőségével vetélkedő alternatívát kínál az ügyfeleknek, másfelől pedig hosszú távon támogatja az innovatív fizetési megoldások létrehozását.


AZONNALI FIZETÉS

  • Milyen utalások esetében működik az azonnali fizetés?

    Abban az esetben, ha az alábbi feltételeknek megfelel a tranzakció, akkor az év 365 napján, napi 24 órában (beleértve a hétvégéket és az ünnepnapokat is) néhány másodpercen belül megérkeznek a kedvezményezett fizetési számlájára az utalások, a jóváírt összeg pedig azonnal elérhetővé válik  számára, ha

    • az összeg legfeljebb 10 millió forint;
    • az utalást elektronikus csatornán eseti megbízásként kezdeményezték;
    • nem előre értéknapozott;
    • forint fizetési számláról indított forint átutalás esetén.

    Az ilyen megbízások lehetnek bankon kívüli, vagy bankon belüli belföldi átutalások, az ügyfelek bankon belüli saját számlái közötti átvezetések, illetve sárga csekk befizetésként rögzített forint megbízások is, amennyiben megfelelnek az azonnali fizetés fent részletezett feltételeinek. Az utaláskor megadható a kedvezményezett bankszámlaszáma, illetve – egyelőre bizonyos korlátozásokkal – a másodlagos számlaazonosítója is.

  • Milyen utalások esetében NEM működik az azonnali fizetés?

    Az elektronikus csatornáinkon indított 10 millió forint feletti átutalások, az előre értéknapozott átutalások, az állandó átutalások, a deviza átutalások, a devizaszámláról indított forint átutalások, forint számláról saját devizaszámla javára történő forint átvezetések továbbra is a 2020. március 2. előtti feltételekkel és határidőkkel teljesülnek majd.

  • Hogyan kell jelölnöm, hogy a megbízást azonnali teljesítéssel kérem?

    Amennyiben a Budapest Internetbankon vagy Budapest Mobil Appon indított megbízás megfelel az azonnali fizetés fent részletezett feltételeinek, külön kérés vagy jelölés nélkül, automatikusan azonnaliként indul el. A Budapest Üzleti Terminál esetében ez az egyelemű megbízások esetén igaz.

  • Milyen csatornán tudok azonnali átutalást kezdeményezni?

    Azonnali átutalást a Budapest Internetbankban, a Budapest Mobil Appon és a Budapest Üzleti Terminálon tudnak indítani ügyfeleink a fent részletezett feltételeknek megfelelő megbízások automatikusan azonnali fizetésként teljesülnek.

  • Mikor tudok azonnali fizetést indítani és fogadni?

    Amennyiben az utalás megfelel az azonnali fizetési megbízás fent részletezett feltételeinek, az év 365 napján, napi 24 órában utalhatnak ügyfeleink a Budapest Internetbankon, a Budapest Mobil Appon, valamint egyelemű megbízások esetében a Budapest Üzleti Terminálon, beleértve a hétvégéket és ünnepnapokat is. Ilyen esetben nem kell külön megjelölni, hogy azonnali fizetésként induljon a tranzakció. Ebből kifolyólag az azonnali fizetésként indított utalásoknál az összeg néhmásodpercen belül megérkezik a kedvezményezett fizetési számlájára.

  • Mikor tudok másodlagos számlaazonosítóra utalást indítani?

    Kizárólag akkor, ha a fogadó fél a bankjánál már regisztrálta a másodlagos számlaazonosítóját. Másodlagos számlaazonosítóra kizárólag azonnali átutalás típusú tranzakciók indíthatók.

  • Honnan tudok másodlagos számlaazonosítóra utalást indítani?

    A fogadó fél saját számlavezető bankjánál regisztrált, aktív másodlagos számlaazonosítójára a Budapest Internetbankon és Budapest Bank Mobil Appon keresztül tudnak ügyfeleink átutalást indítani.
    A Budapest Üzleti Terminál esetében nincs lehetőség másodlagos számlaazonosítóra történő utalásra 2020. március 2-től, de azon dolgozunk, hogy a lehető leghamarabb elérhetővé váljon a szolgáltatás. Ügyfeleink addig is a már korábban megszokott módon és feltételekkel, bankszámlaszám megadásával tudják elindítani tranzakcióikat.

  • Milyen díja van az Azonnali Fizetési Rendszer használatának?

    Az Azonnali Fizetési Rendszer alapvető célja, hogy a jelenlegi rendszerhez képest gyorsabb, és banki nyitvatartási időn túl is elérhető legyen minden banki ügyfél számára. Nincs külön díja az azonnali tranzakcióknak, így nem kell többet fizetnie, mint a mostani elektronikus átutalásokért.

  • Ha azonnali fizetésként érkezik egy utalás a számlámra, mikor vehetem fel az összeget ATM-ből, mikor költhetem el bankkártyával?

    Amint a jóváírás megtörtént, az összeg ATM-es készpénzfelvételnél illetve bankkártyás vásárlásnál is elérhetővé válik a bankkártyához kapcsolódó fizetési számlák esetében.

  • Mi történik, ha az Azonnali Fizetési Rendszer követelményeinek nem megfelelő (pl. 10 millió Ft feletti) utalást indítok?

    Ez esetben az utalás a vonatkozó hirdetmény szerinti, nem azonnali fizetési megbízásra vonatkozó befogadási és teljesítési határidőknek megfelelő munkanapokon kerül teljesítésre. Azonban ha fontos, hogy még aznap megérkezzen az összeg a kedvezményezett fizetési számlájára, akkor 10 millió forint alatti részletekben is elutalhatja.

  • Az Azonnali Fizetési Rendszer ellenére tudok továbbra is előre értéknapozottan küldeni utalásokat?

    Természetesen továbbra is adott a lehetőség, hogy ügyfeleink adják meg az utalás tervezett dátumát. Amennyiben ez a dátum eltér a tranzakció indításának napjától, akkor a megbízás nem azonnali átutalásként teljesül.

  • Amennyiben előre értéknapozott utalásként munkaszüneti napra időzítem az utalást, az átmegy a megadott időpontban (pl. szombaton)?

    Nem, az elektronikus csatornákon csak munkanapok választhatók ki előredátumozott értéknapnak.

  • A jelenlegi gyakorlathoz képest mi történik, ha utalást indítok, de nincs fedezet a számlámon?

    Amennyiben a megbízás megfelel az azonnali átutalás feltételeinek, akkor a fedezetlen tranzakció sikertelen lesz, sorba állítás (a megbízás függőben tartása addig, amíg a teljesítéshez szükséges fedezet meg nem érkezik a számlára) nem történik, a tranzakció azonnal visszautasításra kerül. Az átutalást a megfelelő fedezet rendelkezésre állását követően újra el kell indítania. Amennyiben a megbízás nem felel meg az azonnali átutalás feltételeinek, a korábbi működéshez képest nincs változás, a napon belül sorba állításra kerül, és ha beérkezik a fedezet a hirdetmény szerinti befogadási határidőig, a bank teljesíti az átutalását.

  • Elindítottam egy azonnali utalást, azonban ez nem teljesült – a hibaüzenetből megtudom, mi volt a probléma? Ha nem, hol tudok érdeklődni?

    A Budapest Internetbankon, a Budapest Bank Mobil Appon és a Budapest Üzleti Terminálon a tranzakció részleteiben megtekinthető a sikertelen utalás oka.

  • Ha mégsem sikerül néhány másodpercen belül teljesítenie a bankoknak az általam indított utalást, akkor visszaküldik az összeget a számlámra, vagy késve, de teljesítik?

    Sikertelen tranzakció esetén nincs számlaterhelés, azaz az összeg az érintett ügyfelek számláján marad.

  • Ha ilyen gyorsan teljesül az utalás, akkor hogyan lehet visszahívni, ha netán tévesen utaltam?

    Az átutalások visszahívásának folyamata az azonnali fizetések esetében nem változik: az eddigi gyakorlatnak megfelelően a bankfiókban kell benyújtani a visszahívási kérelmet a megadott formanyomtatvány kitöltésével. A visszahívás díjköteles.

  • Egyszerre hány utalást tudok azonnali fizetésként elküldeni?

    A Budapest Internetbankon egyszerre több tranzakció is jóváhagyható, és amennyiben megfelelnek az azonnali fizetés feltételeinek, azonnali átutalásként teljesülnek.A Budapest Üzleti Terminálon és a Budapest Bank Mobil Appon az egyelemű tranzakció indítható azonnali átutalásként.

  • Mi történik, ha az utalást követően néhány másodpercen belül nem kapok visszajelzést az utalásról? Hol tudom megnézni, hogy sikeresen teljesült-e a tranzakció?

    Abban az esetben, ha a jogszabályi előírásokban szereplő maximum 20 másodperces időszakban sem érkezik meg a visszajelzés az utalásról, a bank kivizsgálja az esetet. Ilyenkor a Budapest Internetbankon és Mobil Appon a számlatörténet részleteiben a „kivizsgálás alatt” és „folyamatban” státuszok láthatók.
    A Budapest Üzleti Terminál esetén ilyen esetben egy újabb kommunikáció indítása javasolt.Javasolt ilyen esetben azt is ellenőrizni, hogy rendelkezésre állnak-e az értesítéshez szükséges telekommunikációs feltételek, azaz van-e térerő vagy internetkapcsolat.


MÁSODLAGOS SZÁMLAAZONOSÍTÓK

  • Mik azok a másodlagos számlaazonosítók és miért fontosak?

    Kényelmesebbé és könnyebbé teszik az utalást az Azonnali Fizetési Rendszerrel együtt bevezetésre kerülő másodlagos számlaazonosítók. Míg korábban az utaláshoz szükség volt a kedvezményezett 16 vagy 24 jegyű bankszámlaszámára, addig az új rendszerben – egyelőre bizonyos korlátozásokkal – elég a fogadó fél számlavezető banknál előzetesen regisztrált másodlagos számlaazonosítóját (pl. mobiltelefonszám, e-mail cím, adószám, adóazonosító jel) megadni.

  • Mik lehetnek másodlagos számlaazonosítók?

    Másodlagos számlaazonosító lehet mobiltelefonszám (magyar vagy külföldi), e-mail-cím, a NAV által megállapított adóazonosító jel, illetve a vállalatok esetében (magyar vagy külföldi) adószám.

  • Kötelező a másodlagos számlaazonosító rögzítése?

    A bankoknak kötelező lesz ezt a szolgáltatást nyújtaniuk, az ügyfelek számára azonban  választható lehetőség a másodlagos számlaazonosító megadása.

  • Milyen díja van a másodlagos számlaazonosító használatának?

    A másodlagos számlaazonosító regisztrációja és törlése a bevezetést követően 1 évig díjmentes. A díjakat mindig az aktuális számlavezetési hirdetmények tartalmazzák.

  • Hol adhatom meg a használni kívánt másodlagos számlaazonosítókat?

    A másodlagos számlaazonosító regisztrációja minden esetben a számlavezető banknál kezdeményezhető, a Budapest Bank ügyfelei ezt a bankfiókokban, illetve a Budapest Internetbankon keresztül tehetik meg.
    2020. március 2-től a Budapest Mobil Appon, a Budapest Internetbankon és a Budapest Üzleti Terminálon egyelőre nincs lehetőség a másodlagos számlaazonosító regisztrálására, de azon dolgozunk, hogy ügyfeleink számára a lehető leghamarabb elérhetővé váljon ez a lehetőség.

  • Amennyiben a másodlagos számlaazonosítómat bankfiókban szeretném megadni, szükségem van bármilyen dokumentumra, amelyet magammal kell vinnem?

    Mobiltelefonszám rögzítése:

    • A szolgáltató által kiállított, 30 napnál nem régebbi keltezésű számla – külföldi mobiltelefonszám esetén hiteles fordítással – szükséges.
    • Adóazonosító jel rögzítése:
    • Az adókártya bemutatása szükséges.

    E-mail cím regisztrálása esetén megerősítő üzentet kap, míg az adószámot a bankfiókban dolgozó ügyintéző ellenőrzi.

  • Milyen Budapest Bankos számlákhoz regisztrálható másodlagos számlaazonosító?

    Kizárólag forint és deviza fizetési számlákhoz, valamint meghatározott letéti számlákhoz adható meg másodlagos számlaazonosító.

  • A regisztráció után mennyi idővel használhatom a másodlagos számlaazonosítót?

    A másodlagos számlaazonosító a regisztráció után maximum 1 órával már használható – az e-mail címek esetében érkezik egy megerősítő e-mail, és az abban szereplő link segítségével véglegesíthető a regisztráció.

  • Honnan tudom, hogy sikeres volt-e a regisztráció?

    Minden esetben írásban tájékoztatjuk ügyfeleinket a másodlagos számlaazonosítóval kapcsolatos műveletekről.

  • Hány másodlagos számlaazonosítót használhatok?

    Egy másodlagos számlaazonosítót (azaz például e-mail címet) kizárólag egyetlen bankszámlához regisztrálhat, azonban egy bankszámlához több másodlagos számlaazonosító is tartozhat (azaz például e-mail cím és mobiltelefonszám is).

  • Használhatom ugyanazt a másodlagos számlaazonosítót akár a Budapest Banknál vagy más banknál vezetett bankszámlám esetében?

    Nem, egy másodlagos számlaazonosítót csak egyetlen bankszámlához regisztrálhat.

  • A megadott számlaazonosítónak meg kell egyeznie azzal, amit a banknál szerződéskötéskor megadtam?

    A bankfiókban történő regisztrációnál bármilyen, ettől eltérő adat is megadható.

  • Mi történik, ha egy másik számlámhoz beállítom egy már korábban használt másodlagos számlaazonosítómat?

    A korábban beállított másodlagos számlaazonosító automatikusan törlődik, akkor is, ha azt például egy másik banknál található bankszámlájához állította be.

  • Hogyan módosíthatom a beállított másodlagos számlaazonosítómat?

    A másodlagos számlaazonosítókat kizárólag úgy módosíthatja, ha törli a korábbit, majd regisztrálja az újat (pl. mobiltelefonszám változás esetén).A korábban beállított másodlagos számlaazonosító automatikusan törlődik, amennyiben azt egy másik bankszámlájához állítja be.

  • Hol és hogyan törölhetem a megadott másodlagos számlaazonosítómat?

    A megadott másodlagos számlaazonosító törlését a számlavezető bankjánál tudja kezdeményezni. A Budapest Bank ügyfelei a bankfiókokban és a Budapest Internetbankon keresztül tudják ezt megtenni abban az esetben, ha ők rendelkeznek az érintett bankszámla felett. A korábban beállított másodlagos számlaazonosító ugyanakkor automatikusan törlődik, ha azt egy másik bankszámlájához állítja be – akkor is, ha az például egy másik banknál található.
    2020. március 2-től a Budapest Mobil Appon és a Budapest Üzleti Terminálon nincs lehetőség másodlagos számlaazonosító regisztrációjára, de azon dolgozunk, hogy ügyfeleink számára a lehető leghamarabb elérhetővé váljon ez a lehetőség.

  • Kezdeményezhetek-e átutalást a saját másodlagos számlaazonosítóm megadásával?

    A másodlagos számlaazonosító kizárólag a kedvezményezett fél azonosítására használható, így a sajátja megadására nincs szükség, elég kiválasztani az elektronikus csatornán a megfelelő bankszámlát, amelyről utalni szeretne.

  • Hogyan tudok másodlagos számlaazonosítóra utalást indítani?

    Az utalás alapvetően az eddig megszokott folyamattal történik a Budapest Internetbankon és Budapest Bank Mobil Appon, a változás csupán annyi, hogy a fogadó fél bankszámlaszámának megadása helyett lehetőség nyílik egy másodlagos számlaazonosító megadására.
    2020. március 2-től a Budapest Üzleti Terminálon nincs lehetőség másodlagos számlaazonosítóra történő utalásra, de azon dolgozunk, hogy ügyfeleink számára a lehető leghamarabb elérhetővé váljon ez a lehetőség.

  • Az internetbankon korábban elmentett partnerekhez tudok rögzíteni másodlagos számlaazonosítót?

    Nem, másodlagos számlaazonosítókat ügyfeleink kizárólag új partnerként tudják rögzíteni.

  • Meddig érvényes a megadott másodlagos számlaazonosítóm?

    A másodlagos számlaazonosító a regisztrációtól számított egy évig érvényes, ezt követően ügyfeleink  biztonsága érdekében ennek változatlanságát meg kell erősíteni a számlavezető banknál, ennek hiányában ugyanis az azonosító automatikusan törlésre kerül. A Budapest Bank legkorábban 60 nappal a lejárat előtt kivonaton illetve az elektronikus csatornákon keresztül tájékoztatja ügyfeleit a határidőről.

  • Hol tudom megnézni, hogy milyen másodlagos számlaazonosítókkal rendelkezem?

    A másodlagos számlaazonosítók a bankfiókban kérdezhetők le. Ezen kívül a bankszámlakivonaton is szerepelni fognak a másodlagos számlaazonosítókra vonatkozó információk: aktuális azonosítók, az adott időszakban törölt azonosítók, valamint a 60 napon belül lejáró és megújítandó azonosítók.


FIZETÉSI KÉRELEM

  • Mit jelent a fizetési kérelem szolgáltatás?

    Az Azonnali Fizetési Rendszer bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy az elektronikus banki csatornákon keresztül olyan fizetési kérelem üzenetet küldjenek az ügyfelek egy másik fél részére, amelyben felkérik őt egy adott pénzösszeg átutalására. Az új szolgáltatásnak köszönhetően a fizetési kérelem beérkezésétől számított 60 napon belül könnyen és gyorsan jóváhagyható vagy épp elutasítható a tranzakció.

  • Elérhető 2020. március 2-től ez a szolgáltatás?

    A fizetési kérelem bevezetésére a hazai bankok részéről jellemzően később kerül sor, jelenleg a Budapest Bank is dolgozik a szolgáltatás elindításán.