Business Partner Díj 2009
Business Partner Díj 2009

Fókuszban a példaértékű válságkezelés. Olvassa el cikkeinket, tekintse meg a videókat és szavazzon!

Az év kreatív megoldása
Az év kreatív megoldása

A MOST! kampány bannere „Az Év Honlapja” pályázaton elnyerte „Az Év Kreatív Megoldása” címet.

Most Önre figyelünk!
Most Önre figyelünk!

Írja meg pénzügyi sikereit az elmúlt hónapból! A következő MOST! nemcsak Önnek, hanem talán Önről is szól!

Idézet
MOST lehetseges - Sikerek kemény talajon

Terjeszkedj, ne menekülj!

A vállalatok terjeszkedése nem jellemző a gazdasági nehézségek idején, a szombathelyi, világítással és háztartási kisgépek gyártásával foglalkozó Helios Kft. mégis ezt az utat választotta – egyelőre úgy tűnik, sikerrel.

Az utóbbi időben 5-10 százalékos forgalom-visszaesés volt a jellemző a Helios termékeinek a piacán. A cég árbevétele ennek ellenére nem csökkent. „Ha csökken a kereslet, új termékeket és piacokat kell találni – vallja Csébits Ferenc, a kft. ügyvezetője, akinek kötődése erős a vállalathoz, hiszen első munkahelye a Helios.

A gyors bővülés elengedhetetlen feltétele a meglévő technológia és a szakképzett munkaerő, ezt pedig legkönnyebben egy már működő cégtől lehet megszerezni. Ezért a Helios egy már létező üzem megszerzése mellett döntött, és felvásárolta a versenytársát, a veszteséget termelő Szarvasi Vas- és Fémipari Kft.-t.

„A beruházás célja az volt, hogy jobban kihasználjuk az erőforrásokat és a nagyobb méretből fakadó előnyöket” – mondja a 39 éves, gépészmérnök végzettségű ügyvezető. A két cég így most sokkal hatékonyabban működik, átvettek egymástól addig nem ismert technológiákat és sokkal több tevékenységet képesek házon belül megoldani, mint korábban.

„Eddig konkurenciái voltunk egymásnak a külföldi piacokon is, ma már csak a többiekkel versenyzünk” – teszi hozzá Csébits. A vezetés emellett hisz abban, hogy továbbra is tartható marad a folyamatos növekedés, mely az előző években elérte a 10-15 százalékot, és 2,5 milliárd forintos árbevételt hozott a vállalatnak.

Ha sok a partner, széles a merítés, és biztosabban jönni fognak a megbízások

Ne érd be sablonmegoldásokkal!

Ne érd be sablonmegoldásokkal!Az egyedi, személyre szabott megoldásokban látja az üzleti sikerük titkát ifjabb Tornyai Péter, aki az édesapja által 1994-ben alapított, és azóta folyamatosan növekvő TorTer e-Design Kft. ügyvezetője.

A cég filozófiája szerint a színvonalas, minőségi szolgáltatás a legfontosabb. A rendezvények, kiállítások és konferenciák szervezésével és kivitelezésével foglalkozó TorTer sikerének másik kulcsa a tudatosan kialakított partnerhálózat, ezért képesek komolyabb vérveszteség nélkül átvészelni a nehéz időszakot. Partnereik 70 százaléka marketing- és rendezvényügynökség, amelyek meglehetősen sok olyan ügyféllel és céggel állnak kapcsolatban, amelyeknek szüksége lehet a Tornyaiék által kínált szolgáltatásokra.

„A legfontosabb, hogy felismertük: ha sok a partner, széles a merítés, és biztosabban jönni fognak a megbízások” – véli a fiatal, 28 éves ügyvezető. A megrendelések száma nem csökkent, legfeljebb annyi változott Tornyai Péter szerint, hogy kicsivel több szabadideje jut a munkán kívül. A számok jól tükrözik a sikert: 2008-ban 30 százalékkal növekedett a cég árbevétele, előtte 10 százalékkal. A cég felismerte, hogy jó marketing nélkül egy cégnek nincs jövője, nem tud piacot megtartani, piacon maradni. A jó marketing befektetés, az erre kiadott forintok sokszorosan megtérülnek.

A fontos felismerések

A fontos felismerésekHogy egy céget mennyire érint rosszul egy válság, attól függ, mennyire működött jól a korábbi időszakokban. Így vélekedik Dobó Ferenc, az illy kávét kizárólagosan forgalmazó Espresso Kft. fő tulajdonosa és ügyvezetője.

Egy rosszul működő vállalkozás is elérhet időlegesen sikereket, ha élénk a gazdasági helyzet és a kereslet, de ha rosszra fordulnak a dolgok, akkor hamar előjönnek a hiányosságok. „Az ilyen időszakokat azok vészelik át, akiknek stabil az üzleti modelljük, ezt pedig a korábbi, csendes időszakokban lehet megalapozni” – vallja a 42 éves, közgazdász végzettségű vezető.

A cég által forgalmazott termékek a prémiumkategóriába tartoznak, és a tapasztalatok szerint ezen a piacon az ügyfelek a válság alatt is igénylik és értékelik a minőséget. A főként kávézóknak és éttermeknek szállító Espresso talán ezért sem könyvelt el visszaesést tavaly, sőt, növelték a forgalmukat. Ebben bizonyára szerepe volt annak, hogy rámenősebben kerestek ügyfeleket és kedvező belépőfeltételeket biztosítottak számukra. „Ilyen nehéz időszakokban nagyon fontos megvizsgálni, hogy kik a megbízható üzleti partnerek, illetve kik azok, akikkel problémák adódhatnak” – teszi még hozzá Dobó, aki szerint a problémás partnerekkel egy rövid türelmi idő után meg kell szüntetni az együttműködést, ezután a felszabadult erőforrásokat új ügyfelek keresésére, megszerzésére
fordíthatja a cég. Végül, de nem utolsósorban a fizetések kezelése is fokozott figyelmet igényel, a lejárt számláknak azonnal utána kell járni.

Egy cég jövője sokban múlik azon, hogy a menedzsment hogyan és mennyire tud alkalmazkodni a válsághoz. Fontos ezenkívül, hogy a vállalatok felismerjék, mi az, ami nem működik jól, és csak veszteséget termel – az ilyen tevékenységeket gyorsan fel kell számolni, nem szabad hosszan várakozni. Az Espresso is bezárta saját kávézóját, mivel az veszteségesnek bizonyult.

Nagyon fontos megvizsgálni, hogy kik a megbízható üzleti partnerek, illetve kik azok, akikkel problémák adódhatnak

Több lábon állni

Több lábon állniPárkányi Zoltán, a szerszámgépgyártással foglalkozó Csepel Holding elnöke szerint akkor van a legnagyobb esélye egy vállalatnak, ha nem általánosat, hanem valami különleges, kiemelkedő terméket képes kínálni a piacon.

A Csepeli Szerszámgépgyár így elsősorban az amerikai, nyugat-európai és orosz piacra termel, profiljukat pedig speciális, egyedi kivitelezésű szerszámgépek, automatizált gyártórendszerek alkotják. Így nem kellett nagyobb mértékű visszaesést elszenvedniük, és egyetlen munkatársat sem bocsátottak el, mindössze a túlórákból vettek vissza némileg.

A gépészmérnök végzettségű szakember elmondása szerint az elmúlt időszakban viszszaesett a szerszámgépgyártásban a kereslet, amin belül az általános gépek megrendelései csökkentek leginkább. „A Csepel Holding sikerének egyik titka, hogy mi a kör. nyező országok szerszámgépgyártásánál hamarabb észrevettük a tendenciát, hogy csak a speciális gyártósoroknak van esélye a távol-keleti gyártók konkurenciájával szemben.” Az egyedi gépgyártás kvalifikált embergárdát igényel, nálunk még mindig olcsó a munkaerő, és szükség van a jól felkészült szakemberekre. A gyártás specializálására ezért már az elmúlt 5-6 évben tudatosan készült a cég – mondja a szakember, aki egyetemista kora óta dolgozik a csepeli vállalatnál, 1991 óta a felsővezetésben, 2002 óta pedig elnöke a cégnek.

A szakmai díjakkal is kitüntetett szerszámgépgyár megrendelője a járműipar mellett az amerikai és az orosz olajipar, ezenkívül pedig főleg a nehézgépgyártás. „Számos vevőnek szállítunk többféle terméket, és ez a több lábon állás lehet az egyik kulcsa a sikernek” – summázza a vállalat elnöke.

A WEBSTART SZÁMLAVEZETÉSI CSOMAGGAL BEINDÍTJUK VÁLLALKOZÁSA MOTORJÁT!

A Webstart számlavezetési csomaggal beindítjuk vállalkozása motorjátA Budapest Bank az induló kisvállalkozások számára egy számlacsomagot ajánl, amely segítségével a megbízható pénzügyi partnerség és kedvező folyószámla-vezetés mellett ingyenesen elkészíttetheti vállalkozása honlapját, hogy leendő ügyfelei könnyedén megtalálhassák a világhálón.

A számlacsomagot minden induló kisvállalkozás igényelheti, amely legfeljebb 1 éves működési múltra tekint vissza, és nem rendelkezik pénzforgalmi számlával a Budapest Banknál.

HOGYAN JUTHAT HOZZÁ INGYENES, ÚJ HONLAPJÁHOZ?
További információkat talál, visszahívást kérhet, illetve megtekintheti a sablonokat a Budapest Bank weboldalán:
http://www.budapestbank.hu/szolgaltatas/kisvallalat/szamla-webstart.php

Ez a cikk a MOST! Magazin 2009. nyári számában jelent meg.