Budapest Bank

Internetbank / (befektetés)

Többet költünk idén ajándékokra és kevésbé kell spórolni az ünnepekre

2018 . december 18, 10:48 , 2018-ban a tavalyihoz képest többet, átlagosan 56 ezer forintot költenek majd karácsonyi ajándékra a magyarok, valamint nőtt az egy személy ajándékára szánt összeg is – derül ki a Budapest Bank megbízásából készített, karácsonyi költéseket vizsgáló kutatásból1. A megkérdezettek 74%-a előre átgondolja, hogy kinek, és milyen értékben vesz majd meglepetést, ennek ellenére minden második válaszadó a tervezetten felül költekezik. Az ajándékokat jellemzően az interneten keresztül és nagy bevásárlóközpontokban szerzik be a megkérdezettek.

Idén többet költünk ajándékokra, mint tavaly: átlag 56 ezer forintot A Budapest Bank legfrissebb, karácsonyhoz köthető költéseket vizsgáló reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a tavalyinál közel 4 ezer forinttal többet, összesen átlagosan 56.355 forintot szánnak ajándékokra a megkérdezettek. Az elkölteni tervezett összeg nagyságát számos tényező, például a lakóhely típusa is befolyásolja: a 100 ezer forintnál többet költők aránya a megyeszékhelyen élők körében a legmagasabb, 18%, míg az egyéb városokban élők terveznek a legkevésbé ennyit költeni, hiszen mindössze 7%-uk mondta ezt. Az egy főre jutó összeg is emelkedett, idén ez jellemzően 10.084 forintos kiadást jelent.

Az elmúlt évben 39-ről 34%-ra csökkent azoknak az aránya, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra, miközben az elmúlt évek növekedését folytatva idén 33% helyett már 38% vallja, hogy nem kell takarékoskodnia az ünneppel járó költségek miatt. A válaszadók 33%-a mondta, hogy a karácsonyi kiadásait az aktuális havi fizetése fedezi, míg 29% többek közt az általános tartalékaiból, 26% az aktuális fizetéséből, 23% pedig az erre a célra félretett pénzből is fedezi az ünnep költségeit. A lakosság mindössze 4%-a említette, hogy hitelkártya-keretét is igénybe veszi.

Az ajándékokért a megkérdezettek 70%-a készpénzzel is fizet, a második legnépszerűbb fizetési megoldás az interneten keresztüli bankkártyás fizetés (29%). Ezt a hagyományos betéti kártyával történő fizetés követi 27%-kal, a hitelkártyás fizetések aránya 10%. A hitelkártya keret költés tekintetében nincs jelentős változás tavalyhoz képest, ezúttal is körülbelül 70 ezer forint felhasználását tervezik a megkérdezettek.

Azok, akik hitelt is felvesznek a karácsonyi ajándékok vásárlásához, jellemzően a költségek 24%-át tervezik ily módon fedezni, ebben nincs változás az előző évhez képest. Ez az arány a 23-29 évesek körében a tavalyi 17-ről 7%-ra, míg a 60-69-es korosztály esetében 29-ről 14%-ra csökkent ez az arány.

„Egyre inkább a tudatos hitelfelvétel jellemzi az embereket, jobban átgondolják, a lehetőségeikhez mérten mire és milyen típusú hitelt vegyenek igénybe” – mutat rá Somogyi Péter, a Budapest Bank lakossági termékfejlesztési vezetője. „A karácsonyi szezonban számos akcióval találkozhatnak a fogyasztási hitelek terén, ideértve a személyi kölcsönöket, a hitelkártyákat, valamint az áruhiteleket is. Érdemes a vásárlások előtt tájékozódni a lehetőségekről, mert egy jól megválasztott hitellel és ehhez kapcsolódó részletfizetési megoldással nem csak az egyszeri kiadások csökkenthetőek, hanem a teljes visszafizetendő összeg is.”

A fiatalok és a nők fordítanak több időt ajándékvásárlásra, átlag 6,2 napot töltünk el ezzel Egy év alatt 70-ről 74%-ra nőtt azoknak az aránya, akik előre átgondolják, hogy kinek, milyen értékben vesznek majd meglepetést – igaz, az alapos tervezés ellenére a válaszadók fele (51%) vallja, hogy hajlamos túlköltekezni ilyenkor. A magyarok 89%-a szerint nem az ajándék értéke a fontos, ennek ellenére minden negyedik megkérdezett (25%) mérlegeli a meglepetések beszerzésekor, hogy a megajándékozottól körülbelül milyen értékű meglepetésre számíthat.

Elsősorban a nőkre jellemző (24% a férfiak 15%-ához képest), hogy előre eltervezik, kinek mit adnának, és ezzel a listával indulnak vásárolni. Egy év alatt 49-ről 45%-ra csökkent azok aránya, akik ugyan körülbelül tudják, mit szeretnének venni, az üzletek kínálata mégis nagyban befolyásolja a választásukat. Az ajándékok kiválasztását nézve tavalyhoz képest 3-ról 8%-ra nőtt azok aránya, akik inkább biztosra mennek, és megkérdezik az ajándékozottól, hogy mit szeretnének.

A megkérdezettek 74%-át zavarja a karácsony előtti rohanás az ajándékok után, a válaszadók fele (46%) talán ezért is már 1 hónappal az ünnep előtt beszerzi a meglepetéseket. Jellemzően a férfiak és 23-29 év közöttiek azok, akik a karácsony előtti két hétben, vagy épp az utolsó pillanatban szerzik be a meglepetést, míg a nők sokkal nagyobb arányban már több, mint 1 hónappal korábban megveszik őket.

A magyarok jellemzően 6,2 nap alatt szerzik be az ajándékokat, a nemek közti eltérés azonban itt is megmutatkozik, hiszen míg a férfiak 5 nap alatt letudják a vásárlást, addig a nők jellemzően 7,3 napot fordítanak erre. Érdekesség, hogy a 23-29 éves korosztály kiemelkedően sok időt, összesen 8,1 napot tölt az ajándékvásárlással. A digitális fizetési módok terjedését mutatja az is, hogy az ajándékokat a leggyakrabban (64%) ma már webáruházakban veszik meg a megkérdezettek, amelyeket a bevásárlóközpontok követnek (63%), majd a szuper- és hipermarketek következnek 50%-kal.

Átlag 7 embert ajándékozunk meg, és idén is változatlanok a slágertermékek A válaszadók átlagosan közel hét embernek vesznek ajándékot idén – ez a szám a nők esetében nyolc, míg a férfiak körében csupán öt. A legtöbben párjukat (74%), gyermekeiket, vagy unokáikat (64% – itt a férfiak esetében 57%, a nőknél pedig 71% ez az arány) és szüleiket (61%) szokták meglepni ajándékkal. Ezzel szemben a testvéreiknek már csak 44%, apósuknak-anyósuknak 30%, a barátaiknak 21%, a munkatársaiknak pedig alig 5% ajándékoz valamit karácsonykor.

2018-ban partnerüknek legtöbben illatszert, ruhaneműt és könyvet ajándékoznak; a gyermekeknek és unokáknak szánt ajándékok közül pedig a játékok, a ruhaneműk és a könyvek kerültek fel a képzeletbeli dobogóra; míg a szülőknek legtöbben illatszereket, édességet és könyvet vásárolnak. Ugyanakkor a slágerajándékok mellett egyre népszerűbbek az ajándékutalványok is, amelyet az egy évvel ezelőtt mért 18% helyett immár 24% választ ajándékként.


Szeretjük a szaloncukrot, különösen a zseléset


A kutatásban megkérdezettek 85%-a vásárol szaloncukrot idén, többségük 0,5-2kg közötti mennyiséget (67%) 1-3.000 forint (59%) értékben. A válaszadók többsége, 66% mondta, hogy zselés szaloncukrot mindenképpen vásárol, amelyet a marcipános (37%), a kókuszos (35%) és a vajkaramellás (34%) ízesítések követtek a sorban. 57% bevallása szerint előfordul, hogy megeszi a fára kitett szaloncukrot, azonban ezt követően visszarakja a papírt úgy, hogy ne tűnjön fel az édesség hiánya. Ez a nassolási megoldás elsősorban a 23-29 évesek (72%), valamint a 30-39 évesek (64%) körében jellemző. A válaszadók 70%-a nem meglepő módon azt emelte ki, hogy a szaloncukorban a nassolás öröme a fő dolog, míg 65% említette, hogy annyira szereti a szaloncukrot, hogy az ajándékokba is szokott csempészni néhány szemet.

1A reprezentatív kutatást a Budapest Bank megbízásából a GfK végezte, 2018. október 31. és november 09. között a 23 évnél idősebb magyar lakosság körében, 500 fős mintán. A kutatás módszere: online kérdőíves felmérés a CAWI kutatási panelje segítségével.


További információ:
Budapest Bank

CS. TÓTH Marianna, kommunikációs vezető              KISS Alexandra Ivette, kommunikációs menedzser
Tel.: 06 1 450 6097              Mobil: 06 20 746 0332
Mobil: 06 30 922 6226              Email: alexandraivette.kiss@budapestbank.hu
Email: marianna.cs.toth@budapestbank.hu             


A szerkesztők figyelmébe:
Budapest Bank
A Budapest Bank az egyik legelső hazai kereskedelmi bankként több mint 30 éve, 1987-ben jött létre. A bank teljes körű pénzügyi szolgáltatásokat kínál mind a lakosság, mind a vállalkozások számára. Országos hálózata csaknem 100 bankfiókot foglal magában, a nyolc hazai nagybank egyike. A Budapest Bank Zrt. főbb leányvállalatai a Budapest Alapkezelő Zrt. és a Budapest Lízing Zrt. További információk elérhetők a www.budapestbank.hu/sajtoszoba weboldalon.

Kapcsolódó dokumentumok:

Teljes sajtóközlemény