Budapest Bank

Internetbank Befektetés

A nők és a férfiak különböznek – még a marketingben is!

2010 . december 03, 13:35 , A női mikrovállalkozásokat a válság erősebben sújtotta, mint férfitársaikat. Intenzívebb marketinggel növelhetnék vevőkörüket, de úgy érzik, erre nem futja a bevételükből, illetve kevéssé ismerik a költséghatékony – például online marketing – eszközöket, derült ki a Budapest Bank Dobbantó program kutatásából. A bank ezért tűzte ki céljául, hogy kompetenciafejlesztő tréninggel segíti a vállalkozónőket.

A vállalkozások kétharmada úgy érzi, hogy a stabilitás visszaszerzéséhez, illetve a fejlődéshez a vevőkörének szélesítésére lenne szüksége, derült ki a kutatásból. Azt azonban egyelőre csak a vállalkozások fele ismerte fel, hogy ehhez elengedhetetlen az intenzív marketingtevékenység: a vállalkozások 50%-a nem költ hirdetésekre, és honlapkészítésre sem áldoz pénzt, ehelyett leginkább meglévő ügyfeleik vagy saját maguk személyes ajánlásai révén várják vevőkörük bővülését.

A marketingre költő mikrovállalkozások körében az erre fordított átlagos összeg 100 000 HUF/év, amely átlagosan az éves árbevétel 1%-át teszi ki. A legnépszerűbb megjelenési felületeknek a helyi újság, a szórólap és az internet (azaz saját honlap, online hirdetések) bizonyultak, ugyanakkor az is kiderült, hogy bár sokan használják az internetet cégük promotálására, de az online lehetőségek széles skálájából csak néhánnyal élnek.

A nőket jobban megviselte a válság

A gazdasági válság a mikrovállalkozásokat sem hagyta érintetlenül, azonban a női vállalkozások jobban megsínylették azt. Míg a férfiak vezette cégek 12%-a növekszik, a női vállalkozásoknak csupán a fele, azaz 6%. Ugyanakkor a női vállalkozások közel 50%-a hanyatlik, míg a férfiaknál ez 40%. A stabilitás visszaszerzésének, a növekedésnek egyik módja lenne, ha nagyobb földrajzi területen értékesítenének – ez különösen a női vállalkozásokra érvényes, akik 52%-a csak saját településén kínálja termékét, szolgáltatását. A férfiak esetében ez csak 40%-ra igaz, a nőknél nagyobb arányban jellemzi tevékenységüket a megyei, országos szintű értékesítés. Ezzel együtt a felmérés azt is kimutatta, hogy a férfiak fontosabbnak tartják a marketingkiadást: 52%-uk fordít erre pénzt, míg a nők kevésbé (42%) élnek ezzel az eszközzel.

A férfi vállalkozók aktívabban élnek az internet adta lehetőségekkel

Nemcsak kisebb arányban jellemzi a nők vezette cégeket a marketingköltés, de a marketingeszközök használatában is különbség mutatkozik a két nem között. A vállalkozónők egyelőre még elkötelezettebbek a „klasszikus” megoldások mellett: helyi újságban 54%-uk, szórólappal 44% promotálja cégét, csak 3. helyen (41%) szerepel az internetes jelenlét, azaz saját weboldal megléte, a cég közösségi oldalakon szerepeltetése és az online hirdetési megoldások (pl. bannerek, keresők oldalain fizetett hirdetés) kihasználása. A férfiaknál azonban első helyen áll az internet általi népszerűsítés (45%) és csak utána következik a helyi újság (43%) és a szórólap (40%).

A fentiekből látható trendnek megfelelően a férfiak vezette cégek honlappal is nagyobb arányban rendelkeznek: 46%-uknak van saját weboldala, a nőknél ez az arány mintegy 10%-kal kevesebb (37%). Mindkét nemről elmondható, hogy az online lehetőségek széles skáláját csak kevéssé használják ki. Az internethasználó vállalkozóknak csak 24%-a vesz igénybe keresőmarketing megoldást (pl. kereső optimalizálás, keresők oldalain fizetett hirdetés), összesen 17% él a honlapokon elhelyezett hirdetési lehetőségekkel (linkcsere partneroldalakkal 9%, banner online médiumokban 8%), és mindössze 16%-a küld e-mailben ajánlatot (e-DM).

A mikrovállalkozásoknak csak 16%-a van jelen valamely közösségi oldalon, ezen belül azonban a nők körében magasan az Iwiw a népszerűbb (63% csak itt van jelen, 10% a Facebookon, mindkettőn 25%), míg a férfiak inkább a Facebook hívei (40% csak van itt jelen, 25% az Iwiw-en 30% mindkettőn).

Meg kell keresni az olcsóbb, könnyen megtérülő eszközöket

A felmérés szerint a vállalkozónők több mint fele (51%) azt állítja, hogy jelenleg nincs pénze többet költeni marketingre, ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy az online lehetőségek kihasználása könnyen megtérülő befektetés lenne: a jövőben ezért leginkább (54%) online marketingben szeretnének erősíteni, révén épp ez az a terület, ahol lemaradásban vannak férfitársaik mögött.

A Budapest Bank „Dobbantó – pénzügyekről nőknek” programja ezért szeretne a vállalkozónők minél szélesebb körének segíteni abban, hogy fejleszthessék cégüket. Ennek érdekében a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány szakmai támogatásával a két budapesti kurzus után most novemberben vidéken - elsőként Békéscsabán - is elindította 12 napos kompetenciafejlesztő tréningjét, ahol többek között marketinggel kapcsolatos ismereteket sajátíthatnak el a résztvevők.

Mivel egy kisvállalkozásnak általában nincs forrása arra, hogy különféle tanácsadókat — például reklám-, jogi vagy pénzügyi szakembert — fizessen, ezért a bank a mindezen területekre kitérő kompetenciafejlesztő tréningek mellett klubeseményeket is szervez, ahol a vállalkozónők segítséget kaphatnak a szakemberektől, illetve megoszthatják egymással tapasztalataikat”– mondta el Barcza Ilona, a Budapest Bank képzési- és szervezetfejlesztési vezetője.


Kapcsolódó dokumentumok:

Teljes sajtóközlemény