Mint mások, mi is használunk sütiket az oldal helyes működéséhez és a szolgáltatásaink fejlesztéséhez. A továbblépéshez kérjük állítsa be, hogy a kötelező sütiken felül melyeket engedélyezi.
Ha szeretne többet megtudni többet a sütik használatáról, olvassa el a tájékoztatónkat!
2019.12.16.
Évről évretöbbet költ a magyar lakosság a karácsonyi ünnepekre
Azünnepi készülődés esetében is egyre fontosabb a fenntarthatóság
Egyre mélyebbrenyúlnak az emberek a pénztárcájukba az adventi időszakban. Idén amegkérdezettek összesen átlagosan 58 ezer forintot terveznek ajándékokra fordítani,amivel a legtöbben 6 szerettüket szeretnék meglepni – derül ki a Budapest Bankmegbízásából készített, karácsonyi költéseket vizsgáló kutatásból[1]. Azünnepi kiadásokat a válaszadók jellemzően az aktuális fizetésükből vagymegtakarításukból fedezik, negyedük viszont azt tervezi, hogy hitelt vesz fel. Azajándékok kiválasztásakor és csomagolásakor egyre fontosabbak afenntarthatósági szempontok, a megmaradt karácsonyi ételeket azonban mégkevesen juttatják el a rászorulóknak.
[1]A reprezentatív kutatást aBudapest Bank megbízásából a GfK végezte, 2019. november 19. és november 25.között a 23 évnél idősebb magyar lakosság körében, 500 fős mintán. A kutatásmódszere: online kérdőíves felmérés a CAWI kutatási panelje segítségével.
Többet költa lakosság ajándékokra, de megfontoltabb a hitelek terénA Budapest Bank karácsonyhoz köthető költéseket vizsgáló reprezentatív kutatásábólkiderült, hogy a magyar fogyasztók évről-évre több pénzt szándékoznak karácsonyi ajándékokra fordítani: a megkérdezettekidén átlagosan 58 ezer forintot terveznek összesen elkölteni, míg tavaly 56ezer, az azt megelőző évben pedig 52 ezer forintot szántak az ünnepekre. A megkérdezettek38%-ának egyáltalán nem jelent anyagi terhet az ünnep, a fővárosban pedig ez azarány 47%. Az ajándékozottak száma viszont változatlan, immár évek óta átlagosan6 embert szeretnének meglepni a válaszadók, így idén egy emberre vetítve hozzávetőlegesen10 ezer forint jut.
A karácsonyhozköthető kiadásokat jellemzően az aktuális fizetésükből és általános tartalékaikbólfedezik a megkérdezettek,
de sokan tesznek félre kifejezetten erre a célra. Általábanaz ünnepi kiadások miatt nem akarnak hitelt felvenni a válaszadók,
azonban akarácsonyi ajándékok esetében már negyedük mondta, hogy bankkölcsönre leszszüksége a megvásárlásukhoz. A 23-29 évesek
ötöde, a 30-39 évesek tizede, míg a40 év felettiek harmada tervezi, hogy így tesz.
A tavalyihozhasonlóan a megkérdezettek 36%-a használja idén hitelkártyáját is az ajándékokmegvásárlásakor, azonban megfontoltabban
költenek, mivel a felhasználandó átlagoshitelkeret az előző évi 70 ezer forintról 62 ezer forintra mérséklődött. „Ez acsökkenés
az ajándékokra fordított összeg emelkedésével együtt vélhetően arrautal, hogy a javuló gazdasági környezet és emelkedő bérek
miatt a havijövedelem és az általános megtakarítások jellemzően nagyobb arányban tudjákfedezni a karácsonyi költségeket, mint
tavaly” – mondta Somogyi Péter, aBudapest Bank lakossági üzletágvezetője.
A hitelkártyakeret törlesztésével kapcsolatban a megkérdezettek több mint fele mondta, hogybiztosan időben vissza tudja fizetni
a tartozást, míg ötödük véli úgy, hogyigyekszik annyit költeni, amennyit időben vissza tud fizetni, de ha egy kicsittúlköltekezik,
az se gond. „Tavalyhoz képest nőtt azoknak az aránya, akikbiztosak abban, hogy határidőre feltöltik a hitelkártya keretüket,
ami arrautal, hogy egyre tudatosabban használják ezt a terméket. A tapasztalatainkszerint ráadásul egyre többen ismerik fel
és használják ki az olyan hitelkártyáknyújtotta előnyöket, mint például a vásárlások utáni pénzvisszatérítési kedvezmény”–
tette hozzá Somogyi Péter.
Hiába a gondos előre tervezés, sokan érzik, hogy haszontalan azajándék, amit adnak
A legtöbb válaszadó idén is a partnerét, gyermekét és szüleitszeretné meglepni. A legkedveltebb meglepetések továbbra is az
illatszer, aruhanemű és a könyv, míg a távolabbi rokonok, barátok, munkatársak számára azédesség is közkedvelt. Az ünnepi
bevásárlásra fordított idő átlagosan 6 nap. Aválaszadók kétharmada karácsony előtt egy hónappal vagy ennél is hamarabb kezdia
vásárlást, és csak egytizedük állította, hogy az utolsó héten kerít erre sort.A nők kezdik el kicsit hamarabb a készülődést,
és ők rendelkeznek konkrétabb tervekkelis, a spontaneitás inkább a férfiakra jellemző.
A felmérésben résztvevők 48%-a tartja hasznosnak a kapottajándékot, a haszontalan ajándékokat (pl. ital, gyertya, zokni vagy
dísz) pediglegtöbbször elteszik, és nem használják, vagy egyszerűen tovább ajándékozzák.Az adott ajándékoknál már 45%-át tartják
hasznosnak a válaszadók, akikjellemzően úgy kerülik el a haszontalan meglepetések vásárlását, hogykifigyelik, mi tetszik a
megkérdezettnek, illetve egyszerűen megkérdezik, mirevan szükségük.
FenntarthatókarácsonyHa a karácsonyi ajándék kiválasztásának szempontjait nézzük,első helyen a kedvező ár és a hosszú élettartam szerepel szinte
mindenválaszadónál, de fontos szempont az alacsony fogyasztás – legyen szó akáráramról, akár üzemanyagról –, valamint a kiterjedt
szervízhálózat is. Az összesmegkérdezett háromnegyede jellemzően becsomagolja az ajándékokat, a környezetiszempontokra ügyelőknek
viszont csak kicsit több mint kétharmada tesz így. Acsomagolóanyagok kiválasztásakor érthető módon a környezettudatos válaszadók
figyelnekjobban arra, hogy környezetbarát megoldást válasszanak: míg az összesmegkérdezett 76%-a ezt, addig a „zöld” fogyasztók
99%-a tartja nagyon fontosnakvagy valamennyire fontosnak a környezeti szempontokat.
Az ünnepekre vásárolt élelmiszer esetében szintén árérzékenyeka válaszadók, hiszen csaknem mindannyiuk lényegesnek tartja
a kedvező árat, dea második helyen ez esetben is a tartósság áll, míg a harmadik legfontosabbszempont, hogy az élelmiszer
természetes alapanyagokból készüljön. Amegkérdezettek fele jellemzően az összes karácsonyi ételt elfogyasztja,harmaduk pedig
körülbelül a háromnegyedét. A megmaradt étel sorsát tekintve válaszadókközül 58% lefagyasztja vagy tartósítja őket, míg 28%
állatnak adja, 13% pedig kidobja.Azoknak az aránya, akik ilyen helyzetben gondolnak arra, hogy rászorulóknakadja a maradék
karácsonyi ételeket és süteményeket, mindössze 13%.
További információ:BudapestBankKommunikációs Osztály:
TÖLGYES Orsolya, kommunikációs vezető
Mobil: +36 70 436 6065
Email: orsolya.tolgyes@budapestbank.hu
KISS Alexandra Ivette, kommunikációs menedzser
Mobil: +36 20 746 0332
Email: alexandraivette.kiss@budapestbank.hu
A szerkesztők figyelmébe:Budapest Bank
A Budapest Bank az első hazai kereskedelmi bankokközött jött létre 1987-ben, a nyolc hazai nagybank egyike. A bank teljes
körűpénzügyi szolgáltatásokat kínál mind a lakosság, mind a vállalatok számára.Országos hálózata csaknem 100 bankfiókot foglal
magában. A Budapest Bank Zrt.főbb leányvállalatai a Budapest Alapkezelő Zrt. és a Budapest Lízing Zrt.Tulajdonosa 2015. június
29. óta a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.-nkeresztül a magyar állam. További információk elérhetők a www.budapestbank.huoldalon, a sajtóközlemények pedig a www.budapestbank.hu/sajtoszobalinken.
Kapcsolódó dokumentumok:
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.
Tisztelt Ügyfelünk!
Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. – a Takarékbank Zrt. beolvadásával – 2023. április 30-án egyesült, és az így létrejött kereskedelmi bank, mint a Magyar Bankholding bankcsoport anyabankja 2023. május 1-jétől MBH Bank Nyrt. (a továbbiakban: MBH Bank) név alatt működik tovább.