Önfertőtlenítőlakkréteg, tűzálló padlózat – Győrben van az európai padlógyártás egyikközpontja

Szerző
portfolio.hu

Olvasási idő
5 PERC

Megjelent
2020.02.26. 9:45


A Graboplast neve sokaknak lehet ismerős, azt azonban kevesen tudják, hogy akár napi szinten is találkozhatnak a győri cég termékeivel, ilyen borítja ugyanis számos tömegközlekedési jármű padlózatát, köztük a budapesti 4-6-os villamosét is, de sok közintézményben és sportlétesítményben is megtalálhatók. A magyarpiacról mégis mindössze bevételük 10 százaléka származik, speciális padlóik a világ 80 országában keresettek a brazil buszoktól az Egyesült Államok kosárarénáitól a marokkói luxusvillákig.

A Kaposvár Arénában is a cég speciális sportpadlóját használták.

Armani-divatbemutató, Harry Potter film, Robbie Williams koncert, a londoni olimpia megnyitója – néhány helyszín, ahol az utóbbi években a győri Graboplast padlóit felhasználták, ami többször a cégnél is meglepetéskénthatott, mert sok esetben a forgalmazói partnerek kapták a megrendelést, a győri céghez csak utólag jutott el az információ. Ez jól mutatja azt is, hogy mára milyen kiterjedt értékesítési hálózattal rendelkezik a győri vállalat, amelynek termékei a világ 80 országába jelen vannak: az Egyesült Államokban több mint 500 sportcsarnokban használják a cég speciális padlóit, a járműgyártásban Oroszországtól Brazíliáig vannak megrendelőik, de a lakossági üzletág isjelentős, így például marokkói hotelekben is felhasználták a Graboplast parkettáit.

A cég termékkínálata két alapvető csoportba sorolható: az elsőbe a lakossági felhasználású hagyományos padlóburkolatok, a másodikba a nagyobb hozzáadott értékű, speciális padlók tartoznak. "Utóbbiak állnak a cégstratégiájának fókuszában, ami nem jelenti azt, hogy a lakossági parketták, vagy az otthoni felhasználásra szánt tekercses PVC padlók területén ne tartanánk lépést a piaci követelményekkel, azonban a fejlesztési erőforrásaik zömét a speciális padlók új változatainak kidolgozására fordítjuk. A lakossági felhasználású padlóburkolatok árbevételének aránya ma 30 százalék alatti, míg 2012-ben ugyanez 50 százalék felett volt” – mondta Jancsó Péter,elnök-vezérigazgató. Az Opten adatai szerint a cég 2018 árbevétele elérte a 17milliárd forintot.

Egy Graboplast méretű vállalat a legtöbb esetben már konzorciális hitelkonstrukciókkal finanszírozza beruházásait. Így történt ez a legutóbbi, forgóeszköz finanszírozás esetben, ahol egy több bank által közvetített klubhitellel valósította meg céljait.

„A hazai piacon többpénzintézet is kínál refinanszírozó konstrukciókat, a Budapest Bank a kis- és középvállalkozások szakértőjeként személyre szabott, rugalmas megoldásokkal, tanácsadással is segíti a hozzá hitelért fordulókat, amelyek a versenyképességet vagy az új piacokra való kilépést támogatják. Ennek köszönhetően a bank a vállalati szegmensben kiemelkedő pozíciót ért el a piacon” - Mata Erika, a Budapest Bank vállalati értékesítési vezetője.

A Graboplastnál kiemelt hangsúlyt fektetnek a K+F területre, innovációkra, például bizonyos hab fejlesztéseknek hála, sokkal hatékonyabb ízületvédő funkciót biztosítanak sportpadlóknak, vagy a kopogóhang gátlásuk révén sokkal csendesebbé teszik iskolákban, irodákban vagy egészségügyi intézményekben a padlóburkolatokat. „Fontos terület a felületkezelés is, hiszen kulcsfontosságú a padlók minél könnyebb tisztán tarthatósága, vegyszerállósága vagy a padlók önfertőtlenítő tulajdonsága” – tette hozzá Jancsó.

A cég tatabányai telephelye.

A Graboplast már 8 éve végrehajtott egy olyan beruházást, amellyel képessé vált a gyártási maradékok újrahasznosítására. Az így nyert úgy nevezett másodlagos nyersanyagokat is felhasználják padlóburkolatok gyártásához.

Termékük 100 százalékban reciklálható, vagyis életciklusuk végén nem kell meg semmisíteni, vagy deponálni, hanem felhasználhatók padlóburkolatok, vagy egyéb műanyag termékek előállításához. A vállalat az ehhez hasonló kutatás-fejlesztésre ma árbevételének 3,5-4 százalékát fordítja, de a tavalyi évben különböző termék átstrukturálások miatt ez még magasabb, több mint 5 százalék volt, amely meghaladja az iparági átlagot .

Három válságszituációból is kivágták magukat

Az egykori szocialista mamut vállalatot azonban Jancsó Péter, a cégvezérigazgatója szerint nem volt könnyű az iparág európai élvonalába vezetni,volt, hogy csak heti négynapos munkarendben dolgoztak, de nem a dolgozói jólétiprogram keretében, hanem a csökkenő megrendelések miatt.

Jancsó Péter

„A Graboplastnak a 90-es évek elején nagyon gyorsan sikerült átvenni és megtanulni a nyugati vállalatirányítási modellt, azonban komoly kihívás volt az ezzel kapcsolatos változtatások menedzselése. A 90-es évek végére a FÁK-országokban jelentős piaci sikereket értünk el, éppen ezért az orosz válság érzékenyen érintett bennünket, jelentős kihívás volt megtalálni azokat az újlehetőségeket, amelyre a jövőnket építhettük. A harmadik mélypont a 2008-asválság volt, amit végül sikerült a K+F sikeres termékfejlesztéseivel kezelnünk”– mondta a cég vezérigazgatója.

A cég forgalmának mintegy 90 százaléka export piacokról származik, ezen belül legjelentősebb az európai országok forgalma, amelyek a belföldi eladásokkal együtt, az árbevétel közel felét adják. Jelenleg a vállalat legfontosabb célja a közép-európai piaci pozíció erősítése.

„Az exportpiacok meghódítása és a termékpaletta bővítése és helyi piacokraszabása mind-mind olyan tényezők egy ekkora méretű vállalat esetében, amelyek segítenek stabillá, válságállóvá tenni a céget. Ez és a menedzsment rátermettsége a finanszírozás szempontjából is nagyon fontos” – ezt már Mata Erika mondta a Budapest Bank vállalati értékesítési vezetője. Mata szerint minden vállalat más és más, különböző igényeket támasztanak, teljesen különböző típusú megoldásokat keresnek. A Budapest Bank nem csak adatsorok, kimutatások és éves beszámolók alapján dönt hitelezési, finanszírozási kérdésekben, számos más szempontot is figyelembe vesz.

A cél, hogy a vállalkozás az innováció, digitalizáció és export tevékenység terén fejlődjön, amelyet a finanszírozáson túl a bank kutatások készítésével, rendezvényekkel és esettanulmányokkal partnerként támogat. Ehhez ismernünk kell ügyfelünket, a vállalat hátterét, a vezetőit, a csapatot, aki mögötte dolgozik– személyes kapcsolattartásunknak ez a lényege

– tette hozzá a bank értékesítési vezetője.

Rebesgetik a tőzsdére lépést

Az elmúlt években finanszírozói oldalról a kormány is megjelent, a 2016-ban átadott tatabányai új gyárhoz kapott a vállalat egyedi kormánydöntés alapján támogatást. Akkor a beruházásból fakadó egyedi termékfejlesztést támogatta a kormány. "Ez ma már nem számít különleges és ritkán alkalmazott kormányzati támogatásnak, hiszen jó néhány más cég fejlesztését, beruházását is támogatja így a kormány. De a Graboplast tőzsdei visszatérésének kérdését is folyamatosan vizsgáljuk, amennyiben a tőzsdei bevezetésünk konkrét időpontját látjuk, tájékoztatást fogunk róla adni” – mondta a cég elnök-vezérigazgatója.


*A cikk eredetileg a Portfolio felületén jelent meg a Budapest Bank által támogatott „Válságálló cégek Magyarországon

2020.02.26.
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20200226/onfertotlenito-lakkreteg-tuzallo-padlozat-gyorben-van-az-europai-padlogyartas-egyik-kozpontja-416893

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.