Ugrás a tartalomhoz

Tisztelt Ügyfelünk! Természetesen bankunk is tudomást szerzett arról, hogy a Kormány meg kívánja hosszabbítani a moratóriumot. Mindamellett a jelenleg hatályos jogszabály alapján a Magyarország Kormánya által a 2020. évi LVIII. törvényben biztosított fizetési moratórium 2020. március 19-től 2020. december 31-ig tart. 2021-ben az érvényben lévő jogszabálynak megfelelően válnak esedékessé a törlesztések. Bármilyen a jelenlegi szabályozást érintő  jogszabály módosítást a Budapest Bank jogkövető, prudensen működő pénzintézetként alkalmazni fog.

Tisztelt Ügyfelünk! Tájékoztatjuk, hogy tervezett karbantartás miatt 2021.03.28-án 00:00 és 02:00 óra közt az Azonnali Fizetési Rendszerben indított utalások fogadására, valamint ezek indítására nincs lehetőség. Kérjük, utalását időzítse ezen időszakon kívülre, vagy átutalását értéknap megjelölésével indítsa el. Amennyiben egy partnerétől vár utalást, kérjük, jelezze neki, hogy átutalását a karbantartáson kívüli időpontban vagy értéknap megjelölésével indítsa, illetve sikertelenség esetén így ismételje meg.

Tisztelt Ügyfeleink! Weboldalunkon a mai napon (2021.01.21.) 19:00 és 23:59 között karbantartási munkákat végzünk, amely bizonyos funkciók elérésében fennakadást okozhat. Az okozott kellemetlenségért elnézésüket kérjük!

Tisztelt Ügyfelünk! Tájékoztatjuk, hogy tervezett karbantartás miatt 2021.04.11-én 00:30 és 01:00 óra közt az Azonnali Fizetési Rendszerben indított utalások fogadására, valamint ezek indítására nincs lehetőség. Kérjük, utalását időzítse ezen időszakon kívülre, vagy átutalását értéknap megjelölésével indítsa el. Amennyiben egy partnerétől vár utalást, kérjük, jelezze neki, hogy átutalását a karbantartáson kívüli időpontban vagy értéknap megjelölésével indítsa újra, illetve sikertelenség esetén így ismételje meg.

Tisztelt Ügyfelünk! Változik az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyása, további információt a teendőiről itt olvashat. Tájékoztatjuk, hogy egyes ügyfeleink bankunk nevében küldött adathalász levelet kaphattak, erről bővebben itt tájékozódhat.

Karbantartás miatt 2021.01.17-én 0:00 és 1:00 között az Azonnali Fizetési Rendszerben indított és fogadott utalások elutasításra kerülnek a Budapest Bank rendszereiben. 2021.01.17-én 1:00 és 2:30 között kiesés várható az Azonnali Fizetési Rendszert érintő szolgáltatásunkban, ebben az időszakban az indított és fogadott utalások elutasításra kerülhetnek. Tervezett utalásait kérjük, ütemezze a karbantartási időszakon kívülre, vagy időzítse a következő munkanapra.

Tisztelt Ügyfelünk! A fizetési moratóriummal kapcsolatosan nyilvánosságra került új információkért kattintson ide

Tisztelt Ügyfelünk! A 2021. március 12-én 13:44 és 16:44 között hitelkártya számlára indított átutalási megbízások jóváírásában hiba tapasztalható, ennek hatására az utalt összeg nem jelenik meg a hitelkártya számlán. A hiba javításán dolgozunk, addig türelmét és megértését kérjük.

Tisztelt Ügyfelünk! 2021.02.10-től változik az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyása. További információt a teendőiről itt olvashat

Technikai probléma miatt előfordulhat, hogy egyes ügyfeleinknél téves egyenleg miatt az azonnali fizetésként indított átutalási megbízásaik elutasításra kerülnek. Az érintett ügyfelek a tranzakciós SMS-ekben téves egyenleget látnak. A hiba elhárítása 2021.01.28. nap végén várható. Türelmüket köszönjük!

Tisztelt Ügyfelünk! Változott az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyása, további információt a teendőiről itt olvashat. Tájékoztatjuk, hogy csalók más bankok nevében adathalász hívásokat kezdeményeznek, erről bővebben itt tájékozódhat.

Tisztelt Ügyfelünk! Az adathalász kísérletekről bővebben itt tájékozódhat.

Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2020. december 3. 22:00 órától december 4. 03:00-ig elektronikus csatornáink nem lesznek elérhetők. További részletek itt.

Tisztelt Ügyfeleink!
Tervezett rendszerkarbantartási munkálatok miatt 2020. szeptember 15. 22:45 és 23:45 között szünetel az internetes vásárláshoz kapcsolódó jóváhagyó SMS kódok kiküldése. Kérjük, internetes vásárlásait időzítse a karbantartási időszakon kívülre.
Megértését és türelmét köszönjük! Budapest Bank Zrt.

Tisztelt Ügyfeleink! Tervezett rendszerfrissítési munkálatok miatt január 26. (kedd) 22:00 óra és január 27. (szerda) 01:00 óra között a Budapest Internetbank, a Budapest Bank Mobil App és a Budapest Bank BusinessID nem lesz elérhető, valamint a tranzakciós SMS-ek és az internetes vásárlások jóváhagyásához szükséges megerősítő (SMS) kód (3DS) kiküldése szünetel. A tranzakciós SMS-ek utólag kiküldésre kerülnek.

Tisztelt Látogatónk! A fizetési moratóriummal kapcsolatos új információkat részletesebben itt olvashatja.

Tisztelt Ügyfelünk! Karbantartás miatt 2021. március 9-én délelőtt, valamint március 10-én egész nap az internetes vásárlások jóváhagyásához szükséges 3DS megerősítő (SMS) kód kiküldésében, valamint az ehhez kapcsolódó mobiltelefonos azonosításban kiesések lehetnek. Megértését és türelmét köszönjük!

Tisztelt Ügyfelünk! Változott az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyása, további információt a teendőiről itt olvashat.

Tisztelt Látogatónk! A fizetési moratóriummal kapcsolatos új információkat részletesebben itt olvashatja.

Tisztelt Ügyfelünk! Tájékoztatjuk, hogy tervezett karbantartás miatt 2021.02.21-én 00:00 és 01:30 óra közt az Azonnali Fizetési Rendszerben indított utalások fogadására, valamint ezek indítására nincs lehetőség. Kérjük, utalását időzítse ezen időszakon kívülre, vagy átutalását értéknap megjelölésével indítsa el. Amennyiben egy partnerétől vár utalást, kérjük, jelezze neki, hogy átutalását a karbantartáson kívüli időpontban vagy értéknap megjelölésével indítsa újra.

Bankunkon kívül  álló  probléma miatt egyes internetes vásárlási tranzakciók elutasításra kerülhetnek. A hiba elhárításán dolgozunk, addig türelmüket  és megértésüket köszönjük!

Tisztelt Ügyfelünk! A 2021. március 12-én 13:44 és 16:44 között hitelkártya számlára indított átutalási megbízások jóváírásában hiba tapasztalható, ennek hatására az utalt összeg nem jelenik meg a hitelkártya számlán. A hiba javításán dolgozunk, addig türelmét és megértését kérjük.

Tisztelt Ügyfeleink!
Weboldalaink folyamatos fejlesztés alatt állnak. Újabb fejlesztéseink eredményeképpen megújult weboldalunk további funkciókkal segíti fogyatékkal élő ügyfeleink honlapon történő tájékozódását. Jelenlegi új honlapunk már alkalmas a billentyűzettel történő bejárásra, felolvasó szoftverre optimalizált. Hamarosan az akadálymentes szolgáltatási térképünket is elérhetővé tesszük fogyatékkal élő Ügyfeleink részére, melyben magaskontrasztos nézetben jelenítjük majd meg igényeknek megfelelően fiókjainkat. Honlapunkon további akadálymentesítési fejlesztések is folyamatban vannak, melyek későbbi időszakban fognak elérhetővé válni Ügyfeleink számára. Ezek megvalósulásáról további tájékoztató üzenetet fogunk megjeleníteni Ügyfeleink részére.

Megértését és együttműködését köszönjük! Üdvözlettel: Budapest Bank

Tisztelt Ügyfelünk! Változott az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyása, további információt a teendőiről itt olvashat. Tájékoztatjuk, hogy csalók más bankok nevében adathalász hívásokat kezdeményeznek, erről bővebben itt tájékozódhat.

Tisztelt Ügyfeleink! A 2021.február.12 10:59 és február 13. 16.00 között hitelkártya számlára indított átutalási megbízások jóváírásában hiba tapasztalható, ennek hatására az utalt összeg nem jelenik meg a hitelkártya számlán. A hiba javításán dolgozunk, és várhatóan a mai nap végéig elhárítjuk, addig türelmüket és megértésüket kérjük.

Tisztelt Látogatónk! A fizetési moratóriummal kapcsolatos új információkat részletesebben itt olvashatja.

Tisztelt Ügyfelünk! A bankfiókjaink aktuális nyitvatartási idejéről a fiókkeresőben tájékozódhat, kérjük, a bankfiók látogatása előtt ellenőrizze a nyitvatartást.

Tisztelt Ügyfeleink! Weboldalunkon a mai napon (2020.10.20.) 19:00 és 23:59 között karbantartási munkákat végzünk, amely bizonyos funkciók elérésében fennakadást okozhat. Az okozott kellemetlenségért elnézésüket kérjük!

Tisztelt Ügyfelünk! 2021.02.10-től változik az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyása. További információt a teendőiről itt olvashat

Tisztelt Látogatónk! A fizetési moratóriummal kapcsolatos új információkat részletesebben itt olvashatja.

Tisztelt Ügyfeleink! Értesítjük Önöket, hogy tervezett karbantartás miatt a Budapest Internetbank és a Budapest Bank Mobil App, a tranzakciós SMS-ek, valamint az internetes vásárlások jóváhagyásához szükséges megerősítő (SMS) kód (3DS) kiküldése szünetel 2020.11.13. (péntek) 22:00 óra és 2020.11.14. (szombat) 04:00 óra között. Amennyiben bármilyen kérdésük van, kérjük, hívják telefonos ügyfélszolgálatunkat a 1440 telefonszámon! Megértésüket és türelmüket köszönjük! Üdvözlettel: Budapest Bank

Tisztelt Ügyfelünk! Tájékoztatjuk, hogy egyes ügyfeleink bankunk nevében küldött adathalász levelet kaphattak, egyes ügyfeleinket pedig telefonon keresztül keresték adathalász céllal. Erről bővebben itt tájékozódhat.

Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy augusztus 29-én (szombaton) a fiókok egységesen15:00 óráig tartanak nyitva.

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy technikai okokból az online bankkártyás fizetések sikertelenek lehetnek. Amennyiben nem tudnak online fizetni, kérjük, hogy kis idő elteltével ismételjék meg a műveletet. A hiba elhárításán dolgozunk, addig türelmüket és megértésüket kérjük!

Üdvözlettel: Budapest Bank

Tisztelt Ügyfelünk! 2021.02.10-től változik az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyása. További információt a teendőiről itt olvashat

Hálózati leterheltség miatt egyes rendszereink elérésében lassulás jelentkezik, esetenként nem elérhetők. A szolgáltatóval együttműködve folyamatban van a hiba elhárítása.

Tisztelt Ügyfelünk! 2020. október 20-án az Országgyűlés a hiteltörlesztési moratórium meghosszabbításáról döntött, így a meghatározott társadalmi csoportoknak és a pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozásoknak 2021. január 1-től 2021. június 30-ig továbbra sem szükséges hiteleiket törleszteniük. A részletszabályokat egyelőre nem ismerjük, azok megjelenéséig ügyfeleink szíves türelmét kérjük! Az új moratóriummal kapcsolatos információkkal honlapunk folyamatosan frissülni fog!

A mai napon 17.00 óra és 0.00 óra között tervezett karbantartást végzünk weboldalunkon, emiatt előfordulhat, hogy ideiglenesen bizonyos funkciók például: űrlapok, nem lesznek elérhetőek. Megértésüket köszönjük!

Tisztelt Ügyfelünk! Tervezett karbantartás miatt 2021.02.18. 23:00 óra és 2021.02.19. 02:00 óra közt a Budapest Internetbank, a Budapest Bank Mobil App, a Budapest Internetbank belépéshez szükséges megerősítő SMS kód és az internetes vásárlások jóváhagyásához szükséges 3DS megerősítő (SMS) kód kiküldésében időszakos kiesések várhatók. Megértésüket és türelmüket kérjük.

Tisztelt Ügyfeleink! Weboldalunkon a mai napon (2021.04.06.) 19:00 és 23:59 között karbantartási munkákat végzünk, amely bizonyos funkciók elérésében fennakadást okozhat. Az okozott kellemetlenségért elnézésüket kérjük!

Tisztelt Ügyfelünk! Tájékoztatjuk, hogy a PSD2 erős ügyfél-hitelesítésre vonatkozó elvárásánakhatályba lépését követően némely kereskedői weboldalak nem készültek fel az előírásoknak megfelelő  átállásra, ennélfogva nem felelnek meg a rendelet követelményeinek. Ezeken az internetes oldalakon gyakran tapasztalható, hogy a vásárlás végső fázisában a tranzakció megszakad és/vagy elutasításra kerül. További részletekért kérjük, látogasson el a https://www.budapestbank.hu/hirek/PSD2-sikertelen-tranzakciok oldalra!

A legnagyobb válságban is lehet növekedni: ezeknek a cégeknek sikerült

Válságálló cégek Magyarországon

Szerző
portfolio.hu

Olvasási idő
10 PERC

Megjelent
2020.09.17. 11:00

Nem kérdés, hogy a kis-és középvállalatokat is megviselték az elmúlt hónapok: sokan küzdenek finanszírozási nehézségekkel, és minden energiájukkal dolgoznak piacaik és a munkaerő megtartásáért. Vannak azonban olyan kkv-k is, amelyek az elmúlt hónapok viszontagságai között is tudtak növekedni, és úgy tűnik, igazi válságálló céggé formálódtak. A Portfolio harmadik Longformjában ilyen válságálló cégeket mutatunk be, a legkülönbözőbb régiókból és szektorokból. Történeteik csak első látásra szólnak a szerencséről: sokkal inkább előrelátás, alapos piacismeret és kőkemény munka az, ami miatt sikeresen tudtak kijönni a 2020-as év első feléből.

Alkalmazkodni kell az átalakult környezethez

A Vectra-Line Plus Kft.


A koronavírus-járvány világszerte munkavállalók millióit kényszerítette home office-ba, amihez nem csak a cégeknek, hanem az elsősorban irodaellátásra specializálódott vállalkozásoknak is gyorsan alkalmazkodniuk kellett. Így tett az irodaellátó kis-, és nagykereskedelmi vállalkozás, a Vectra-Line Plus Kft. is, amely a koronavírus járvány okozta gazdasági válságban is képes növekedni, piacot szerezni.

Az 1995-ben alapított Vectra-Line is új helyzetben találta magát 2020. márciusában. Kárpáti Zsolt, a Vectra-Line Plus Kft. ügyvezetője a Portfolio-nak elmondta, termékkínálatukban minden olyan iroda üzemeltetéséhez szükséges termék megtalálható, amely a vállalkozások napi működéséhez elengedhetetlenül szükséges, azonban a COVID-19 megjelenése mindent fenekestül felforgatott. Gyorsan lépniük kellett.

„A járványhelyzet új szituáció elé állította a cégünket, mert a korábban irodai környezetben dolgozók pár nap leforgása alatt az otthonunkban találták magukat, és távmunkában kezdtek el dolgozni. Ez teljesen új helyzetet eredményezett a partnereinknek és nekünk is. Alapvetően megváltoztak a vásárlási szokások és igények, mert az irodai munkát felváltotta a home office távmunka.

Ez arra késztetett minket, hogy a korábbi szállítási értékhatárunkon és a termékszortimentünkön változtassunk, és alkalmazkodjunk a kialakult helyzethez.

A veszélyhelyzetre való tekintettel a maximális kedvezményt, kedvezőbb szállítási értékhatárt, droppshiping szállítást és ingyenes megszemélyesíthető webáruházat biztosítottunk a viszonteladóink részére, ezzel segítve az online jelenlétüket ” – jegyezte meg Kárpáti Tímea, a Vectra-Line Logisztika Kft. ügyvezetője.

A vásárlói szokások változása azt eredményezte, hogy a rendeléseket nem a vállalkozások irodájába, hanem a munkatársak otthonába szállították, megnőtt a droppshiping kiszállítás is (viszonteladók nevében közvetlenül a végfelhasználójukhoz szállították ki a megrendelt árut), a vírus előtti helyzethez képest csökkentették a szállítási értékhatárt, és alkalmazkodtak ahhoz is, hogy a termékigények leginkább a napi fogyasztási cikkekre és a higiéniai termékekre irányultak.

 „Közel másfél hónap leforgása alatt a raktáron tartott cikkeink száma 2000 új termékkel bővült, ami elsősorban a háztartásban dolgozók igényeit célozta meg olyan napi fogyasztási cikkekkel, amelyek az otthonukban és az irodájukban egyaránt szükséges lehet, például tartós élelmiszerek, tisztítószerek, mosószerek, személyi higiéniai szerek, háztartási és konyhai termékek, háztartási gépek, állateledelek. Ezek a veszélyhelyzet ideje alatt szinte teljesen átvették a hagyományos irodaszer piaci termékek forgalmát.” – mondta Kárpáti Zsolt.

Az új szortiment és az új célcsoport egy új webáruházat hívott életre, amely a Budapest és agglomerációjában működő cégek, és ebben a régióban élő fogyasztók igényeit hivatott kielégíteni olyan szolgáltatások nyújtása mellett, mint a bruttó 7.000 forint feletti ingyenes házhozszállítás 48 órán belül, a 990 forint feláras 24 órás expressz szállítás, vagy a törzsvásárlói pontgyűjtő rendszer. Kárpáti Tímea kiemelte, az otthoni munkavégzés hatásai alapvetően megváltoztathatják az irodaszer piacot.

„Azok a cégek lesznek versenyelőnyben, amelyek igazodni tudnak a megváltozott vásárlási szokásokhoz. Ha az irodaszereket nem az irodába, hanem a dolgozók otthonába kell kiszállítani, az nem csupán a logisztikai folyamatok újragondolását jelentheti, hanem a rendelések nyomon követésének rendszerét is.

Ez alapvetően megváltoztathatja az ügyfélszolgálati munka adminisztrációját, illetve a webáruházak a felhasználók általi szállítási és költséghelyes kéréseinek kezelését is

– tette hozzá Kárpáti Zsolt.

Kitért arra is, hogy a forint euróval szemben tapasztalt jelentős gyengülése, a logisztikai és finanszírozási költségeik növekedése a gyártókat, importőröket áremelésre késztette. Ennek következményeképp szinte minden terméküknél átlagosan 10 - 15%-os áremelés volt tapasztalható az elmúlt 1,5 - 2 hónapban.


Az árnövekedés a fertőtlenítőszereknél, gumikesztyűknél és az egészségvédelmi maszkok piacán volt a legjelentősebb.

A cégnek a járvány kapcsán nem kellett külső forrást bevonnia, azonban 2019-ben új telephely létesítési projektbe kezdtek bele a Budapest Bank, mint stratégiai partner segítségével. Mintha csak előre megérezték volna: a logisztikai kapacitások növelése, a raktárkészletek optimalizálása és a kereslethez igazítása soha nem volt ennyire időszerű, mint most. A fejlesztés első állomása már idén nyáron meg fog valósulni egy telekvásárlási finanszírozással.

Az ügyvezetők úgy gondolják, a jövőben a home office és irodai munka kombinációjában való munkavégzés valószínűleg a háztartási és számítástechnikai termékek növekedésére is hatással lesz, míg a hagyományos irodaszerek piaca valószínűleg szűkülni fog.

„Azok a cégek lesznek versenyelőnyben, amelyek igazodni tudnak a megváltozott vásárlási szokásokhoz. Ha az irodaszereket nem az irodába, hanem a dolgozók otthonába kell kiszállítani, az nem csupán a logisztikai folyamatok újragondolását jelentheti, hanem a rendelések nyomon követésének rendszerét is.

Ez alapvetően megváltoztathatja az ügyfélszolgálati munka adminisztrációját, illetve a webáruházak a felhasználók általi szállítási és költséghelyes kéréseinek kezelését is

– tette hozzá Kárpáti Zsolt.

Kitért arra is, hogy a forint euróval szemben tapasztalt jelentős gyengülése, a logisztikai és finanszírozási költségeik növekedése a gyártókat, importőröket áremelésre késztette. Ennek következményeképp szinte minden terméküknél átlagosan 10 - 15%-os áremelés volt tapasztalható az elmúlt 1,5 - 2 hónapban.

Az árnövekedés a fertőtlenítőszereknél, gumikesztyűknél és az egészségvédelmi maszkok piacán volt a legjelentősebb.

A cégnek a járvány kapcsán nem kellett külső forrást bevonnia, azonban 2019-ben új telephely létesítési projektbe kezdtek bele a Budapest Bank, mint stratégiai partner segítségével. Mintha csak előre megérezték volna: a logisztikai kapacitások növelése, a raktárkészletek optimalizálása és a kereslethez igazítása soha nem volt ennyire időszerű, mint most. A fejlesztés első állomása már idén nyáron meg fog valósulni egy telekvásárlási finanszírozással.

Az ügyvezetők úgy gondolják, a jövőben a home office és irodai munka kombinációjában való munkavégzés valószínűleg a háztartási és számítástechnikai termékek növekedésére is hatással lesz, míg a hagyományos irodaszerek piaca valószínűleg szűkülni fog.

Két hónap alatt bejött az éves bevétel
A Brilliance Kft.


Mozgalmas hónapokat tudhatnak maguk mögött a tisztítószerek piacán működő vállalkozások, ahol extrém kereslettel, az alapanyag-beszerzés ingadozásával, tajtékzó partnerekkel és a piacra belépő „kalandorokkal” kellett megbirkózniuk az ágazat szereplőinek. Akik azonban jól vették az akadályokat, néhány hónap alatt az éves bevételüket realizálhatták, és megalapozhatták jövőbeni terjeszkedésüket. A tisztítószereket gyártó Brilliance Kft. alapító-tulajdonosait kérdezte a Portfolio, mennyire sikerült élniük a lehetőséggel.

Az utóbbi hónapok érzékenyen érintették a legtöbb vállalkozást, azonban voltak nyertesei is a koronavírus miatt előállt helyzetnek. A tisztítószerekkel foglalkozó vállalkozások például azon kevesek közé tartoznak, amelyek jelentős forgalomnövekedést értek el a közelmúltban és az elkövetkezendő hónapokban is megnövekedett keresletre számíthatnak. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ezen cégek esetében ne állt volna feje tetejére az üzletmenet.

„Jellemzően 100-féle termék van a kínálatunkban, de amikor az első koronavírusos eseteket regisztrálták Magyarországon, egyik napról a másikra csak a fertőtlenítőszereket keresték, és semmi mást. Erre az időszakra át kellett alakítani a termelést, mindössze 7 terméket gyártottunk, de azt nagyon nagy mennyiségben. Ez az állapot azonban csak márciusban és áprilisban volt jellemző, majd május első hetében egyik napról a másikra a kereskedők és raktárak túlcsordultak a kézfertőtlenítővel, így május végén visszaállítottuk a korábbi kínálatot” – mondta a Portfolio-nak Nagy Gábor, aki ikertestvérével, Antallal együtt alapította a tisztítószerek gyártásával foglalkozó Brilliance Kft.-t, amelynek termékeit főként a vendéglátóipari, járműipari szektorokban használják, de lakossági üzletáguk is van.

A Nagy testvérek úgy látják, hogy az emberek hozzáállása a fertőtlenítéshez alapvetően megváltozott és a megnövekedett kereslet – ha nem is ilyen szinten, de – a pandémiás helyzet után is fenn fog maradni.

„Januárban és februárban neutrálisan 30 százalékos növekedésben voltunk 2019 azonos hónapjaihoz mérten. Ezt a növekedést nem egy-két nagy vevő hozta, hanem egy aprólékosan kidolgozott stratégia eredménye volt, de természetesen nagy szerepe volt a márciusi és áprilisi időszaknak, nagyon sok új vevőnk és viszonteladónk lett, akik ma már nem csak fertőtlenítőszereket, de minden mást is szeretnének beszerezni tőlünk. Kipróbálták a termékeinket és azonnal tapasztalják a különbséget, hiszen a vízkőoldónk leszedi a vízkövet, a zsíroldónk leszedi a zsírt. Úgy tűnik, az emberek hajlandóak egy kicsit többet áldozni a minőségében, hatékonyságában jobb magyar termékekre, ha kézzelfogható tapasztalataik vannak” – mondta Nagy Antal.

A fertőtlenítőszerek piacán sok „kalandor” is megjelent kapva a rövid távú profit lehetőségén, de Nagyék szerint hosszútávon várhatóan bekövetkezik egy tisztulás, és visszaáll az élet normális rendje, amikor azok a cégek gyártanak ilyen speciális termékeket, amelyek értenek hozzá, erre rendezkedtek be, és hosszú távon terveznek ezen a piacon.

„Mi nem egy-két termékes cég vagyunk, nemcsak kézfertőtlenítőt és felületfertőtlenítőt árulunk, hanem még további 4 virucid és 8 egyéb fertőtlenítőt, illetve nagyjából 120 tisztítószert, amelyek nagy részét a közeljövőben öko-termékké alakítjuk. Az ismeretlen betegségtől való félelem miatt, a védekezés hevében az iparágnak sikerült túllőni a célon, és egy mesterséges túlkínálatot teremtve letarolni az etil-alkohol alapú fertőtlenítőszerekkel a piacot. De amikor megjelenik az igény a magasabb csomagolási komfortra, kellemes illatra vagy szórófejes megoldásokra, akkor kiderül, hogy akik ma hirtelen beléptek a piacra nagy monstrum gépekkel, azok nem tudnak gazdaságosan és rugalmasan működni. Mi ellenben egy jó értelemben vett gerilla harcmodorra vagyunk felkészülve, azaz, ha az egyik termék piacán zavar keletkezik, másnap már gyorsan és hatékonyan reagálunk” – tették hozzá.

A gyors ütemű fejlődés, a megrendelők igényeinek változása és az élesedő piaci verseny is modernebb logisztikai megoldásokat igényelnek, amelyek kiépítésének szükségessége már az elmúlt néhány hónap történései előtt is világossá vált.

A beszerzési láncok akadozása és a raktárkészletek optimalizálása még inkább indokolttá tették egy új, és jóval nagyobb kapacitásokkal rendelkező telephely létesítését, a korábbi megtartása mellett. Míg a Nagy testvérek a megfelelő ingatlant keresték, addig a Budapest Bank mint szakértő partner a legmegfelelőbb finanszírozási konstrukciót ajánlotta a beruházás megvalósításához. Mivel a bank az utóbbi hónapokban számos rugalmasan felhasználható, államilag támogatott hitelt tett elérhetővé ügyfelei számára, így a legspeciálisabb ingatlan megvásárlására is van személyre szabott finanszírozási megoldása.

Mivel az alapanyagok nagy része alapvetően külföldről érkezik, ez a kitettség meglátszott az árakon is: „az országok között akadoztak a szállítások, az euró elszaladt, így minden sokkal lassabban érkezett és ennek megfelelően minden alapanyag drágult és drágul most is.”

A Brilliance-nál csak annyit emeltek az árkon, ami az alapanyagok és az euró drágulása miatt indokolt volt, ez termékektől függően 1 és 10 százalék közé esett.

Az más kérdés, hogy mi 800 forintért adtuk raklapos áron a félliteres kézfertőtlenítőt, a boltokban pedig már bruttó 4 ezerért láttuk kitéve

– tették hozzá.

A legmeglepőbb tapasztalatuk mégis az volt, hogy hirtelen olyan nagy számokkal kezdtek el dolgozni, ami előtte elképzelhetetlen volt. „Volt, hogy két tartálykocsinyi (56 ezer liter) fertőtlenítőszert adtunk el egyszerre, holott előtte arról volt szó, hogy rendeljünk-e ezer litert vagy sem” – érzékeltették az arányokat a cég vezetői.

Márciusban és áprilisban az éves forgalmuk 142 százalékát teljesítették.

A kialakult helyzet erős hátteret nyújt ahhoz, hogy a cég szintet tudjon lépni a fejlődésben. Például olyan partnerekhez is bekerültek, amelyekről korábban csak álmodtak, ez önmagában teret ad a növekedésnek, de ehhez kialakítottak egy stratégiát is: eddig a kéz és felület fertőtlenítőik egyik problémája a drága csomagolás volt. Ezt a mostani beszerzési forrásaikkal a felére fogják tudni csökkenteni.

Ehhez vásároltak kupak-szerszámot, hogy maguknak gyárthassák a kupakokat, beruháztak egy tűzveszélyes anyagok töltésére alkalmas töltő- és csomagológépre, de tervben van egy flakonfújó gép beszerzése is. Ez azért fontos, mert ha maguk gyártják a csomagolást is, és tartálykocsikkal veszik az alkoholt, akkor árban fel tudják venni a versenyt a Kínából érkező termékekkel is.

Jó döntésekkel váratlan sikereket is el lehet érni
Kasziba Levente, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője


A munkabérek és a beszállítók kifizetését nagyon komolyan vették a cégek, átérezték, hogy mekkora a felelősségük, bizonyos esetekben példaértékű összefogást is lehetett látni a piaci szereplők között - mondta a Portfolio-nak Kasziba Levente, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője. A szakember szerint vállalati ügyfeleiknek kevesebb, mint a fele élt a hiteltörlesztési moratóriummal.

Mit tapasztaltak a kapcsolattartók, mik voltak a legnagyobb finanszírozási problémák a cégeknél az idei évben?

Az első három hónap remekül indult a cégek szempontjából, amit nem csak a nemzetgazdasági számokban, hanem a vállalati hitelezésben is látunk. Az egy évvel korábbi rekordokat is sikerült túlszárnyalnunk számlaforgalomban és hitelkihelyezésben egyaránt.

A COVID március végi berobbanása után természetesen megváltozott a helyzet, minden cég rögtön behúzta a féket és igyekezett mihamarabb biztosítani a likviditását – nagyon helyesen. Iparágtól függően egyik cégnek ez nagyobb kihívást jelentett, a másiknak kevésbé, de mindenkit valamilyen szinten érintett a vírus. Azt tapasztaltuk, hogy a munkabérek vagy beszállítók kifizetését nagyon komolyan vették a cégek, átérezték, hogy mekkora a felelősségük, bizonyos esetekben példaértékű összefogást is lehetett látni a piaci szereplők között. A forgóeszközök finanszírozása a korábbiaknál sokkal inkább előtérbe került, de a legtöbben a beruházásaikról sem szívesen mondtak le.

Hogy tudták ezeket megoldani a cégek?

Sokan a bankjukhoz fordultak, így a Budapest Bankhoz is. Nálunk a home office munkarendre való átállás ellenére is megduplázódott az ügyfélkontaktok száma, mert mindenki igyekezett a pénzügyi partnerével még szorosabbra fűzni a viszonyt.

Egyelőre viszonylag kevés cégbedőlésről hallani a piacon, a mi hitelportfóliónk pedig kifejezetten egészséges.

Ügyfeleink jelentős része megfelelő tartalékokkal rendelkezett, amelyeket igyekeztek a kedvezőtlen időszak áthidalásaként felszabadítani, és ezekből finanszírozni a munkabéreket és egyéb kiadásokat. Sokat segítettek nekik a kormányzati intézkedések, a moratórium és a munkahelyek megtartását célzó támogatások is.

Hogy segítettek ezen a kormányzati lépések? Mennyire használták ki a cégek a hiteltörlesztési moratóriumot?

A moratórium szükséges volt, hogy a vállalatok megőrizhessék likviditásukat, ezt sok cég ki is használta. Április-májusban még forró téma volt, ki és hogyan tartozik a moratórium hatálya alá, és például mi történik azokkal a hitelekkel, amelyeknek a futamideje a moratórium ideje alatt jár le. Az ügyfeleknek is nagy fejfájást okozott, mit tegyenek ebben a nem várt helyzetben.

Sokan fordultak hozzánk tanácsért, mi pedig mindenkinek azt javasoltuk, hogy vizsgálják meg működésüket és, hogy valóban szükséges-e a törlesztés befagyasztása. Arra kértük őket, hogy csak indokolt esetben éljenek a moratórium adta lehetőséggel, mert a futamidő automatikus meghosszabbodása a beruházásaik megtérülését is időben eltolja.Az ügyfeleink kevesebb mint fele élt csak a lehetőséggel, ami - azt gondolom -, jól mutatja az ügyfélportfóliónk erejét.

A különböző munkahelymegtartó konstrukciókat is sokan kihasználták, helyes döntés volt a kormányzat részéről bevezetni jó példaként szolgáló német modellt. Ugyan nem hagyományos banki terület, de ebben is többen fordultak hozzánk tanácsért, ha másért nem, akkor azért, mert mi is egy több ezer fős szervezet vagyunk, amely komoly protokollokat dolgozott ki a munkahelyek és a dolgozók védelme érdekében. Igyekeztünk tapasztalatainkat e téren is megosztani az ügyfeleinkkel.

Mire számítanak a cégek a következő hónapokban? Mennyire tudtak felkészülni az év hátralevő részére?

A gazdaságvédelmi terv keretében számos új, a korábbiaknál is kedvezőbb feltételekkel rendelkező hitelprogram indult el. Ez most nagy lehetőség a vállalatok számára, hiszen beruházásokra, forgóeszközfinanszírozásra, sőt, akár hitelkiváltásra is nagyon kecsegtető konstrukciók állnak a rendelkezésükre. Sokat hallottunk arról, hogy milyen rossz állapotba került a vállalati hitelpiac, mennyire csökkent a bankszektor aktivitása.

Mi nem ezt tapasztaljuk, illetve nem így teszünk. A második negyedévben is, ha kevéssel is, de tudtunk növekedni, így összességében az első féléves eredményeink bőven pozitívban vannak.

Saját ügyfélkörünkön azt látjuk, hogy igyekeznek minél inkább kihasználni az adódó lehetőségeket, legyen szó finanszírozásról, piacra lépésről, vagy akár akvizícióról. Arra biztatjuk őket, hogy legyenek résen, mert piaci átrendeződés megy végbe, ahol jó döntésekkel váratlan sikereket is el lehet érni. Kétségtelen, hogy újra egyre több a COVID-megbetegedés, mégis, ez már kevésbé éri felkészületlenül a cégeket. Természetes, hogy várakozásaik sokkal óvatosabbak, mint korábban, mégsem érzem pesszimistának őket. Ezt egyébként a beruházási hitelek nagy volumenében is látjuk.

Milyen lehetőségeik vannak most a vállalkozásoknak, és hogy tud ezeknél segíteni egy bank?

Igyekszünk nagyon szoros, bizalmi kapcsolatot kiépíteni az ügyfeleinkkel, mi ezt látjuk a siker egyik kulcsának. Abban hiszünk, hogy meg kell ismerni az adott cég mindennapi működését, a menedzsmentet, és időben észlelni kell akár a rossz döntéseket is. Mivel ennyire „kéz a kézben” járunk ügyfeleinkkel, nagyon gyorsan tudtunk reagálni a koronavírus okozta nehézségekre.

Gyorsan felismertük, hogy mekkora potenciál rejlik a gazdaságvédelmi terv hitelprogramjaiban, célul tűztük ki, hogy az első között fogjuk a termékeket elérhetővé tenni az ügyfeleink számára. Büszkék vagyunk, hogy ez sikerült, az NHP Hajrával is gyorsan el tudtunk indulni, és ezt sorban követte a többi.

Ma már a Budapest Lízinggel közösen közel 35 milliárd forintnyi NHP Hajrá kölcsönre kötöttünk szerződést, a Széchenyi Kártya Programban közelítjük a 10 milliárd forintot és az EXIM kárenyhítő hiteleiből is közel 15 milliárd forintnyi állományra szerződtünk. Elképesztően sok munkát tettünk és teszünk ebbe most is, sok nehézséget kellett leküzdenünk, de az ügyfelek ebből csak annyit vesznek észre, hogy a nehéz helyzetben is változatlanul úgy viselkedtünk, ahogy a rendes hétköznapokban: nem hagyjuk magukra az ügyfeleinket, szakértő partnerként állunk mellettük, és közösen oldjuk meg a nehézségeket.

A járványhelyzetben elsőként látta el fertőtlenítőszerrel partnereit
A Gironde Kft


Helyzeti előnyben volt az a magyar cég, aki már évek óta gyártásban levő fertőtlenítő termékeivel elsőként tudta ellátni a megnövekedett piaci igényeket. A Gironde Kft. április végéig kétszer annyi árbevételt realizált, mint a korábbi évek ugyanezen időszakában. Ez persze nem csak a gyártási tevékenységnek tudható be, a magyar vállalat gyorsan és hatékonyan reagált a COVID-19 felbukkanására, amit az előző évek beruházásai tettek lehetővé.

„Március első hetében minden eddiginél nagyobb igény jelentkezett szinte minden termékünkre. A tisztító- és mosogatószerek, folyékony szappanok, de leginkább a fertőtlenítő folyékony szappan iránt nőtt meg a kereslet” – mondta a Portfolio-nak Csepcsányi Béla, a kozmetikai, háztartási vegyipari és fertőtlenítő termékek gyártásával foglalkozó Gironde Kft. ügyvezető-tulajdonosa.

Gyártói márkáikon (Lorin, Just, Hospisept, Lorilux, Clean, Tis, Dello) kívül saját márkás termékek gyártásával is foglalkoznak, amelyek Magyarország legtöbb szupermarketében és drogériájában megtalálhatók. Beszállítói az Auchan, Coop Hungary, CBA, Euro Family, Essity, Goods Market, Privát, Reál Hungária, Rossmann, Spar, Tesco, stb. üzlethálózatoknak. A vállalat telep-, és székhelye Terpesen, Észak-Magyarország egyik leghátrányosabb helyzetű településén található.

A Gironde Kft. 82 alkalmazott (közvetlen beszállító partnereivel együtt kb. 300 ember) számára biztosít folyamatos munkát és megélhetést a régióban.

A 27 éve a piacon lévő cég nem volt felkészülve a márciusi rohamra, de az előző évek beruházásai miatt gyorsan tudtak reagálni a megnövekedett vásárlói igényekre. Első körben bevezették a hétköznapi túlórákat, majd a hétvégi túlmunkát is elrendelték, hogy teljesíteni tudják a rendeléseket.

A túlórák azonban extra költséget jelentettek, a forint gyengülése szintén nagy terhet rótt a cégre, ahogy az is, hogy az alap- és csomagolóanyagok árai a pandémiás helyzet előrehaladtával szinte hetente drágultak, mivel a járványhelyzet miatt több alapanyaggyártó vállalat leállt, így a beszerzés gondot okozott.

„A francia beszállítónk például nem adhatott alapanyagot az ott bevezetett moratórium miatt. A nyugat-európai határzárak az alapanyagok importját, a szállítást sokkal nehezebbé és főleg költségesebbé tették számunkra” – mondta Csepcsányi Béla. A legnagyobb problémát – első hallásra talán meglepő módon – az adagolós pumpa hiánya okozta, amelyet Ázsiából importáltak, azonban az ottani gyárak is leálltak, és az újraindulás után sem volt gördülékeny a szállítás, nem tudták az igényüket időben es mennyiségben kielégíteni.

A cégvezető elmondta, az utóbbi hónapokban elsősorban a már meglévő partnereiket igyekezték kiszolgálni, de ez sem volt egyszerű, hiszen a megszokott mennyiség többszörösét rendelték tőlük, miközben új ügyfelek is jelentkeztek.

„Volt olyan multinacionális cég, amelyiknek a megkeresését el kellett utasítanunk, mert nem szerettük volna, hogy a meglevő partnereink emiatt hiányt szenvedjenek” – mondta Csepcsányi Béla, hozzátéve, a környező országokban működő partnereiket a szállítási moratórium miatt nem tudták kiszolgálni.

A több kiadással, ugyanakkor megnövekedett forgalommal járó hónapokban a legnagyobb segítséget az jelentette a cég számára, hogy sok partner a szerződésben rögzített fizetési határidő helyett előre vagy 8 napon belül fizetett, valamint éltek a hitelmoratórium lehetőségével. A cégcsoport és a Budapest Bank kapcsolata nem új keletű, már 2011-2012-ben is tárgyaltak egymással, azonban 2018 elején, amikor a korábbi bankjuk nem támogatta üzleti céljaikat, váltottak. A Budapest Bank ugyanis ügyfélközpontú hozzáállásával talált megoldást a felmerülő kérdésekre, és rövid időn belül finanszírozni tudták a tervezett beruházást, amely nagyban hozzájárult, hogy a válságban a cég erősödni is tudott.

Fontos kiemelni a cég társadalmi felelősségvállalását, 32 önkormányzat számára biztosított tisztító- és fertőtlenítőszereket, és 1 millió forint értékben nyújtott támogatást a környékbeli intézményeknek, idősotthonok, gyermekintézmények, közintézmények részesültek az adományból.

Felújításra ment a háztartások nyaralási pénze a karantén alatt
Az Akker-Plus Kft.


A dél-magyarországi régióban legaktívabb – de országos franchise hálózattal együttműködő – építőanyag kereskedő Akker-Plus Kft. jól reagált a koronavírus hozta gazdasági helyzetre, áruházai polcain megjelentek a fertőtlenítőszerek és védőeszközök, a karantén miatti felújítási hullám és a cég gyors reagálása a kommunikációs és pénzügyi területeken pedig nemcsak, hogy ellensúlyozta az építőipari leállásokat, hanem több mint 20 százalékos forgalomnövekedést hozott a tavaszi korona-válság idején.

Nyaralás helyett felújítás

„Az emberek otthon maradtak, elkezdtek rendezkedni, átgondolni a lehetőségeiket és mivel akkor még úgy tűnt, hogy idén nyaralni nem fognak tudni menni, belevágtak olyan átalakításokba, felújításokba, amelyek normális esetben nem biztos, hogy megtörténtek volna. Egy áruházunkba egy nap átlagosan 150-160 vevő fordul meg, ebben az időszakban ez a szám felugrott 200-220-ra” – mondta el a Portolio-nak az elmúlt hónapok tapasztalatait Endrődi Ferenc Pál, az Akker-Plus Kft. ügyvezető-tulajdonosa.

Az építőanyag-kereskedelemmel foglalkozó cég 5 településen, 6 telephelyen működik 170 fő alkalmazotti létszámmal. Első barkácsáruházuk Kiskőrösön nyílt, ahol a csillártól kezdve a kerti eszközökön keresztül minden gépészet kapható, de ma már egy franchise rendszer részeként, a HufBau Csoport tagjaként működik.

„Ha szétbontom a vevői igényeket, akkor ezek az alapozásnál, betonozásnál kezdődnek és a kertépítéssel fejeződnek be. Nem véletlen, hogy 2018-ban vettünk egy betonüzemet is. Jó döntés volt, mára tisztán látszik, hogy jól vizsgázott. Fontos, hogy ha az építkezési folyamat alatt valamivel nem tudjuk kiszolgálni, akkor elveszítjük a vevőt” – indokolja az ügyvezető-tulajdonos, hogy miért bővítették ki az évek során az alapvető építő – és szigetelőanyagok körét nyílászáróktól kezdve a konyhai bútorkon és gépeken át kertépítési eszközökig, most legutóbb fertőtlenítőszerekkel, kesztyűvel és maszkkal megfejelve a kínálatot.

Az építőanyagnál mindegyik terméktípus értékesítése alaposan megugrott, de a festék, épületgépészeti és burkolóanyagok is kiemelkedően nőttek.

Ezek azok a termékek, amelyek a felújításhoz kellenek, amihez nem is kell kivitelező, házilag elvégezhető. Ehhez még behoztuk a vírus elleni védekezéshez kapcsolódó termékeket, fertőtlenítőszereket, maszkot, kesztyűt” – mondta Endrődi.

Bár az építőipar is megsínylette a koronavírus miatti gazdasági leállást, az akasztói székhelyű cégnél sikerült jól alkalmazkodni a változásokhoz. Ebben Endrődi szerint nagy szerepe volt a vevői diverzifikációnak: a kiskereskedelem és a nagykereskedelem mellett a projektpiacot is két részre bontották, mert mind a kettőben fontos szerepet játszik a szakkivitelező.

Bevétel szempontjából nagyjából egyenlő mértékben osztoznak az üzletágak, „a nagykernél kevesebb a profit, de egy-egy terméknél a volumen támogatja a cég pozícióját a beszállítóknál. A projekt és kisker üzletágról pedig nem lehet lemaradni. Ott kell lenni a meghatározó szakkivitelezőknél, mert ők befolyásolják a vevőket, hogy kitől vásároljanak” – tette hozzá az ügyvezető.

De Endrődi szerint annak talán még nagyobb szerepe volt abban, hogy az elmúlt hónapokban több mint 20 százalékot nőtt a cég forgalma, hogy az első megfertőződések hírére a cég nem zárta be a telephelyeket, nem szűkítette a kapcsolatokat a vevőkkel. Sőt! Áruházainak csapatait azonnal A és B műszakra osztotta. Bevont egy egészségügyi szakértőt, hogy az egészségügyi kockázatokat minimálisra csökkenthesse.

A külső és a belső kommunikációt megerősítette. Kollégáit chatboton keresztül napi szinten tájékoztatta a változásokról és belső videókkal motiválta. A vezetőkkel pedig naponta telefonos konferenciát tartottak és folyamatosan monitoringozták többek között a forgalmat és a fizetési fegyelmet. De partnereinek is heti hírlevelet küldött a helyzet és a készletek alakulásáról.

„Volt olyan piaci versenytárs, aki nem szolgálta ki azt, akinek lejárt tartozása volt. Rengetegen megijedtek. Mi beszéltünk minden partnerünkkel, adtunk időt a 30 napon túli lejárt követeléseknek is, megbeszéltük, hogy mikor fizet, összeraktuk, hogy ki miért felel” – mondta az ügyvezető.

Egy-két termék esetében akadtak gondok a beszerzésnél, a határok lezárása nehéz helyzetet eredményezett az importtermékeknél, de ott is találtak megoldást. Az Akker-Plus a veszélyhelyzet kihirdetésének pillanatában megnövelte készleteit 15%-kal, hogy az esetleges gyárleállások vagy késések se okozzanak gondot a folyamatban lévő építkezéseknél.

A versenytársak közül sokan bezártak vagy egyszerűen az alkalmazottak nem voltak hajlandóak bemenni dolgozni, ezért az ő forgalmuk egy része is az Akkernál csapódott le, így az elmúlt két hónapban az összforgalom több mint 20 százalékkal növekedett, miközben máshol teljesen leállt az élet.

A cég egyik első intézkedései között volt, hogy a dolgozókat külön csapatokba osztották, akik soha nem dolgoztak egy műszakba, hogyha megfertőződés történik az egyik csapatban, akkor a másik még mindig bevethető legyen.

„Egyik nap A csapat, másik nap B dolgozott, ami kemény kihívás volt, ugyanakkor csapatépítő is, mindenki felfogta, hogy az állása megmaradásáért harcol, ha kellett, ott maradtak egy órával tovább, amikor elment a vevő, feltöltötték a polcokat, mert a törvény 3 óráig engedélyezte a nyitva tartást. 5-ig mindig volt munka, árajánlat-készítés, árufeltöltés stb.” – emlékezett vissza Endrődi.

A vállalat összességében a tulajdonosi kör és a vezetőség elhivatottságának illetve a gyors és megfelelő reakcióknak köszönheti, hogy sikeresen vette az akadályt. Egy vállalkozás számára az egyik legfontosabb erény a rugalmasság, amely mind az ügyfélkiszolgálásban, mind a szervezeti működésben, de a partneri viszonyokban is kulcsfontosságú.

A Budapest Bank is ezért került előtérbe a vállalat pénzügyi partnerei közül. Míg más pénzintézetek kevéssé voltak rugalmasak és nyitottak bizonyos kérdésekben, addig a Budapest Bank igyekezett mindenben az ügyfél igényeit szem előtt tartani. Mivel a cég nagy fejlődésen ment keresztül az elmúlt években és számos beruházás történt, amely a regionális versenyképességet erősítette, fontos volt a megfelelő likviditás és pénzügyi háttér fenntartása. A Budapest Bank már 10 éve az Akker-Plus Kft. pénzügyi partnere, az évek során először folyószámlahitellel, később nagyobb állomány átvételével és kiváltásával, illetve egyéb eszközökkel segítette a vállalat céljainak elérését.

A nagy projektek munkaerő hiányában befagytak

Ugyanakkor nem minden üzletág teljesített olyan fényesen, mint a kiskereskedelem, a nagyobb projektek esetében visszaesést hozott a vírus, mert a munkaerő meghatározó részét külföldiek adják, akik a karantén miatt otthon maradtak. „Lelassultak az építkezések, az állami, önkormányzati projektek. A kisebbekkel, ahol magyar munkaerőt alkalmaztak kevésbé volt gond, csúszások biztosan lesznek, de ezek a projektek megvalósulnak” – tette hozzá.

Mindent összevetve a cégnél nem várnak rossz évet, mert a támogatási politika, az uniós források is segítik a szinten tartást. Tavaly érzékelték, hogy elindult egy csökkenés a piacon, tégla, szigetelőanyag kevesebb fogyott, mint az előző években. A cégvezető szerint a boom tavaly év közepén volt. „Tudtuk, hogy ez már nem lesz olyan év, tavaly 13,5 milliárdos forgalmunk volt, idénre 14 milliárdot céloztuk meg, de a vírus felülírta a terveket. Bár eddig sikerült jól kijönni belőle, jósnak kell lenni ahhoz, hogy lássuk, mit hoz a második félév” – mondta az ügyvezető.

A céget egyébként éppen egy szervezeti átalakítás közben érte a koronavírus, eddig a különböző telephelyek külön gazdasági egységként bonyolították a beszerzést, marketinget stb.

„Az utóbbi időben akkorát nőttünk, hogy ez már ilyen struktúrában fenntarthatatlanná vált. Teljesen centralizált lesz minden, az értékesítési csapat, a projektes csapat, a nagykeres csapat, a beszerzési csapat, a logisztika, az ellátó csapat, a vevőszolgálat. Most is fenn akarom tartani azt a kultúrát, sikert, amit ez a cég kihozott a piacból, de nagyon rapid lett a világunk, és gyors reagálásra van szükség, amit ebben a formában jobban fogunk tudni teljesíteni” árulta el a cégvezető, aki maga is egy kicsit háttérbe vonul, és részben átalakítja a menedzsment-struktúrát.

Kiegészítő termékből a legkeresettebb árucikk
A REX-SAN Kft.


Mozgalmas hónapokat tudhat maga mögött az 1991-ben alapított, orvostechnikai eszközök gyártásával, forgalmazásával és javításával foglalkozó REX-SAN Kft. A járvány berobbanásával szélsőségesen kettős volt a termékek iránti kereslet változása: sok termék forgalma szinte teljesen megállt, míg másoké – köztük a védőfelszereléseké – sosem látott mértékben megugrott. Ennek köszönhető, hogy idén áprilisban a cég közel 30 évének a legjobb hónapját zárta. A cégvezető a Portfolio-nak többek között arról beszélt, milyen kihívások elé állította a vállalkozást az új helyzet, és hogyan befolyásolják a cég jövőjét az elmúlt hónapok tapasztalatai.

Január végén Hidasi Péter, az 1991-ben alapított családi tulajdonú cég, a REX-SAN Kft. ügyvezetője Dubajban képviselte a vállalkozást egy orvostechnikai kiállításon.

"Odajöttek a kínai partnerek a standunkhoz és érdeklődtek, hogy vissza tudnák-e vásárolni tőlünk a készleteinket. Nagyjából akkor kezdtem el érezni, hogy mekkora probléma lesz az ellátással, akár begyűrűzik a vírus Magyarországra, akár nem: az biztos, hogy nem lesz elég a készlet" – mondta Hidasi. Az, hogy viszonylag korán fel tudta mérni a helyzetet, nagyban segítette, hogy márciusban és áprilisban a REX-SAN Kft. ki tudta szolgálni partnereit.

Az orvostechnikai segédeszközök gyártásával, forgalmazásával és javításával foglalkozó cég kínálatában korábban a védőfelszerelések – maszkok, védőruhák, gumikesztyűk – kiegészítőként szerepeltek.

"A járvány berobbanásával nagyon kettős volt a termékek iránti kereslet változása, mivel sok árucikk forgalma szinte teljesen megállt, míg másoké - elsősorban a védőfelszereléseké - soha nem látott mértékben megugrott.

Ennek olyannyira éreztük a hatását, hogy áprilisban a cég közel 30 évének a legjobb hónapját tudtuk zárni, miközben a piacon lévő vállalkozások többsége inkább bezárni kényszerült, és embereket bocsátott el

– mondta az ügyvezető, hozzátéve, idővel egyre több vállalat állt rá a maszkgyártásra, viszont ők teljes portfóliót kínáltak: például védőruhát és plexi arcpajzsot, így meg tudták tartani a lendületet.

"Szó szerint hadiállapot uralkodott a nemzetközi védőeszköz kereskedelemben és a légi fuvarozásban. Különböző országok katonái járták a kinti gyárakat, és dupla pénzt fizettek azonnal annak, aki eladta nekik a másnak már legyártott védőeszközöket. Nem irigyeltem a logisztikai partnercégünket, akik magángépekkel, a megszigorított kínai vámon keresztül is haza tudták hozni nekünk a gyártónktól a termékeket időben" – mondta a cégvezető.

A tömeges felvásárlás tehát az ő helyzetüket is megnehezítette, Hidasi pedig nem szeretné, ha ilyesmi a jövőben előfordulhatna, ezért, hogy ki tudják szolgálni a partnereiket – egészségügyi szolgáltatókat, nagykereskedéseket, állami és magánkórházakat, önkormányzatokat, szeretetszolgálatokat –, a varrodájukban, ahol korábban túlnyomórészt ortéziseket gyártottak, átálltak maszkok és védőruhák készítésére. Próbálkoztak mosható, többször használatos textil maszkokkal is, azonban ezekkel nem arattak átütő sikert.

Az elmúlt hónapok legnagyobb tapasztalata az ügyvezető számára tehát az, hogy érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a saját gyártásra, ezért már tervezés alatt áll a cég saját gyártósora, hogy egy újabb vészhelyzet esetén a lehető legkisebb mértékben legyen csak szükséges külső beszerzéstől függeni a hazai egészségügyi szolgáltatók kiszolgálásakor. Mint mondta, igyekeznek a maszkok alapjául szolgáló anyagot is maguknak előállítani.

Ez anyagi szempontból is előnyös, hiszen a koronavírus-kirobbanása után az egész világon felborult kereslet-kínálat sosem látott mértékben feltolta a védőfelszerelések árát, a beszerzési árak rekordokat döntöttek, és a dollár-, valamint az euró-forint árfolyam is nehéz helyzetet teremtett.

"Több száz millió forintot kellett előre kifizetnünk a gyártóinknak, nem betervezetten, egyik napról a másikra, amely a bankunk nélkül nem lett volna lehetséges. A Budapest Bank rugalmasságával és segítségével tényleg néhány nap alatt sikerült lepapírozni a home office és a karantén bevezetésének közepén, személyes találkozások nélkül egy olyan keretrendszert, amiben kellően nagy anyagi mozgásterünk lett, és így több millió darabos megrendeléseket is gond nélkül ki tudtunk szolgálni, a nehéz helyzetben lévő vevőink helyett nagyrészt megelőlegezve" – mondta Hidasi, hozzátéve, igyekeztek minimális profittal terhelni az egyébként is őrületes árakat, mivel úgy gondolkodtak, hogy több hasznot hajt majd a cégnek hosszútávon, ha azonnal tud segíteni a bajban, mintha nyerészkedni próbálna.

Így aztán kettős volt az áremelés: óriási mértékben emeltük az árakat, mert ennyivel nőttek a költségek is, de keresni csak a volumen növekedés miatt tudtunk rajta

– tette hozzá. Nehézséget jelentett az elmúlt hónapokban az is, hogy a termékhiányt látva sok kókler jelent meg a piacon, akik maszkgyártásba kezdtek, de Hidasi megjegyezte, könnyű rányomtatni egy maszkra, hogy FFP3, de megfelelni a szabvány szerinti kritériumoknak már nem annyira.

Nehéz elhinni, hogy hirtelen Kínában százával jelentek meg olyan gyártók, akik előző héten még számítástechnikai alkatrészeket gyártottak, és tökéletesen tisztában vannak az előírásokkal és a bevizsgálásokat is volt idejük elvégeztetni

– mondta. Arról is beszélt, hogy most, hogy Magyarországon csökken az aktív fertőzöttek száma, az emberek pótolják az elmaradt vizsgálatokat, így megugrott az érdeklődés a hagyományos portfóliójuk iránt, azonban véleménye szerint a kereslet hamarosan visszaáll a járvány előtti szintre.

"Mi vagyunk az ország egyik legnagyobb kerekesszék-forgalmazója, a legmagasabb minőséget képviselő egyedileg készülő aktív kerekesszéktől elkezdve a legkülönlegesebb elektromos eszközökkel is foglalkozunk. Biztos vagyok benne, hogy sokan, akiknek szüksége lett volna új eszközre a járvány alatt, elhalasztották az új termék beszerzését, és most fognak újra érdeklődni irántuk. Mi igyekeztünk hasznosan tölteni az elmúlt hónapokat és mivel a cég végig nyitva volt a járvány alatt a védőfelszerelések kiszolgálása miatt, a szakértő kollégák eközben azon dolgoztak, hogy bővíthessük a meglévő portfóliót a hagyományos kínálatunk tekintetében is" – tette hozzá.


*A cikk eredetileg a Portfolio felületén jelent meg a Budapest Bank által támogatott „Válságálló cégek Magyarországon” cikksorozatában

2020.09.17.

https://www.portfolio.hu/uzlet/20200917/a-legnagyobb-valsagban-is-lehet-novekedni-ezeknek-a-cegeknek-sikerult-448550

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elősként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat! A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.