30 éve indult, ma már világhírű sportolókat öltöztet a magyar márka

Szerző
portfolio.hu

Olvasási idő
4 PERC

Megjelent
2020.11.15. 11:00

Nem túlzás kijelenteni, hogy a nemzetközi vívó sport egyik legismertebb márkáját egy 30 éves magyar cég jelenti. A PBT-t 1991-ben alapította a komoly vívó múlttal rendelkező Kovács Imre és felesége, a tudatos tervezésnek és a hatékony generációváltásnak köszönhetően ma pedig már gyermekeik vezetik az üzletet. A cég a világ több tucat országában van jelen, élsportolókat szponzorál,sikereiben pedig a magyar vívók ismertségének is nagy szerepe van.

Kisvállalkozásokból is lehet sikeres céget építeni Magyarországon. Sok olyan vállalat van, amelyegy műhelyből, egy garázsból, vagy egy kisüzemből indult, de mára már tőkeerős, piacán meghatározó, akár nemzetközi szinten is sikereket elérő céggé vált: nevezhetjük őket akár példaképeknek is. Közöttük bőven találunk olyanokat, amelyek nem feltétlenül vannak a gazdasági sajtó fókuszában, nem szólnak róluka hírek minden nap, de mégis kiemelkedő teljesítményt nyújtanak nap, mint nap.

A cikksorozat támogatója a Budapest Bank.

Kevesen tudják, hogy van egy olyan magyar márka, amely a rendszerváltáskor, egy kisbetéti társaságként indulva lett nemzetközi szinten is meghatározó szereplője, ruházati-és eszközszállítója egy sportágnak. A PBT Hungary (ma már Kft.) megalakulása óta vívófelszerelés gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, a legfontosabb kluboknak és versenyeknek szállít, és több nemzetközileg elismert hazai és külföldi vívót szponzorál, köztük olimpiai, világ- és Európa-bajnokokat.

A céget 1991-ben alapította Kovács Imre és felesége, Zsófia, két üzlettársukkal Párbaj Sportszerkereskedelmi Bt. néven. Kovács Imre 20 éves vívó múltja rengeteget segített a cég felépítésében, technikai igazgatóként a cég életében a mai napig aktívan részt vesz, felesége a kezdetektől fogva ügyvezetői szerepet töltött be. 1997-ben a Bt. Kft-vé alakult, legutóbb a tulajdonosi szerkezet 2014 évben változott: a cég kivásárolta a kisebbségi tulajdonos tulajdonrészét. 2014-ben további változás történt, Kovácsné Rózsa Zsófia tulajdoni részesedést ajándékozott gyermekeinek és férjének: ez egyfajta előkészítése volt annak,hogy két évvel később – ügyvezető jogáról lemondva – Zsófia gyermekeinek adta át az irányítást. 2018-tól a gyermekek, Orsi és Bence többségi tulajdonosok a cégben. A szülők persze a háttérben a mai napig folyamatosan segítik a cégvezetés új generációját: „Édesapánk nem az a típus, aki szeretne kiszállni a cégből, és nyugdíjas éveiben valami teljesen mást csinálni. Neki ez a cég az élete, mondhatni harmadik gyereke”.

A cég megalakulása óta vívófelszerelés gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, például ruhákkal, fejvédekkel, vívócipőkkel, fegyverekkel, alkatrészekkel. Egyaránt gyártanak felszerelést kezdő és hobbi szintű sportolóknak, illetve profi versenyzőknek. A felszereléseknek mindkét szinten szigorú előírásoknak kell megfelelniük. Nemcsak a hazai piacot szolgálják ki, forgalmuk nagyobb része külföldi értékesítésből származik.

2004-ben adódott először lehetőség a közvetlen megjelenésre nemzetközi világversenyen. Azóta számtalan kadet, junior és felnőtt világbajnokságot, Grand Prix-t és világkupát rendeztek saját pástjaikkal, találatjelzőikkel, informatikai eszközökkel és technikusaik közreműködésével. Ezek közül is kiemelkedett a 2013-ban és 2019-ben Budapesten megrendezett felnőtt vívó világbajnokság. Természetesen a versenyeken standdal is megjelennek, ahol a márkát széles körben tudják értékesíteni. Ezeken az eseményeken a közvetlen, személyes kapcsolat a külföldi vívókkal, edzőkkel, sportvezetőkkel pótolhatatlan lehetőséget nyújt.

Több országban is PBT márkanév alatt működő, kizárólagos képviseleten keresztül értékesítenek (például Kanadában, Spanyolországban, Belgiumban,Horvátországban, Csehországban, sőt, Egyiptomban, Indiában, Koreában, vagy Szingapúrban is). Több országban van nem kizárólagos képviseletük, összesen jelenleg mintegy 43 államban van jelen a márka. Sok olyan külföldi márkaképviseletük van, akikkel már húsz éve kapcsolatban állnak.

Belföldön klubok, szövetségek és magánszemélyek a cég a megrendelői, a PBT Hungary Kftsok éve a Magyar Vívószövetség kiemelt szponzora és partnere. Több nemzetközileg elismert hazai és külföldi vívót szponzorálnak, köztük olimpiai, világ- és Európa-bajnokokat, például Szilágyi Áront, Szatmári Andrást, Siklósi Gergelyt, Ana Maria Branzat, Olga Kharlant, Daniele Garozzot.

A nemzetközi vívófelszerelés-piac meglehetősen konzervatív (kevéssé igényli az újfejlesztéseket), és a konkurenciát tekintve is szűknek mondható. Mindössze 6-7nagy szereplő van a nemzetközi piacon és több kisebb cég, akik főként a saját régiójukban tevékenykednek. Néhány éve a kínai sportszergyártók itt ismegjelentek, azonban profi szintig csak ritkán tudnak eljutni, hiszen az élsportban a minőség, a megbízhatóság mindennél fontosabb.

A magyar vívósikerek is közrejátszottak

„A piac, amit kiszolgálunk, nagyon sajátos és mi ezekhez a sajátosságokhozigazodva próbáltuk mindig is felépíteni cégünket. A mi sikerünk titka a rengeteg munka, az elhivatottság, a vásárlók igényeinek maximális figyelembevétele és nem utolsó sorban a minőségi termékek gyártása. Kulcstermékeink nagy része a mai napig Magyarországon készül. És persze nemzetközi sikereinkhez, a márkánk építéséhez nagyban hozzájárult a magyar vívás színvonala, eredményei és elismertsége is” – mondták a Portfolio-nak Kovács Orsolya és Kovács Bence, ügyvezetők.

Az idei év a PBT piacán is komoly nehézségeket hozott, elsősorban az elmaradt versenyek miatt. A cégvezető szerint az idei év legfontosabb tapasztalata, hogy a világ nagyon gyorsan meg tud változni az egyik pillanatról a másikra, és a stabil háttér, a megfelelő tartalékok és a megbízható munkaerő mindennél fontosabb egy ilyen helyzetben. A stratégia idén a hónapról hónapra tervezésről, a kislépésekben haladásról szólt.

Az alapítástól kezdve fontos, hogy a cég megmaradjon vevőcentrikusnak, teljesüljön az ügyfelek maximális kiszolgálása – persze ez a növekedéssel néha nehezen összeegyeztethető. Most például a folyamatmenedzsment újragondolása zajlik: egy kevésbé centralizált irányítás létrehozása a cél.

Pénzügyi szempontból hangsúlyos cél a tartalékképzés és a tudatos befektetések. A beruházásokat sokszor hitelek segítségével valósítják meg, de volt arra is példa, hogy a meglévő pénzeszközöket fektették jól forgó, nagyobb profitúáruba. Mint azt a cégvezető kiemelte, banki partnerüktől elsősorban befektetési tanácsadást és kedvező hitelkonstrukciókat várnak el.

Bár a fluktuáció alacsony, a megfelelő új munkaerő megtalálása jelenti az egyik legnagyobb kihívást a PBT életében. Elengedhetetlen ugyanis a legtöbbmunkavállaló számára, hogy megismerjék a teljes felszerelés-palettát és megértsék a felszerelések működését, kiszolgálják az egyéni igényeket, vagy megválaszolják a kezdő sportolók kérdéseit.


*A cikk eredetileg a Portfolio felületénjelent meg a Budapest Bank által támogatott „Példaképek” cikksorozatában

2020.11.15.
https://www.portfolio.hu/uzlet/20201115/30-eve-indult-ma-mar-vilaghiru-sportolokat-oltoztet-a-magyar-marka-456672

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.