Az innováció a túlélés záloga

Szerző
Ősz Andrássileo.hu

Olvasási idő
5 PERC

Megjelent
2021.08.31. 11:30

A világban korábban sohanem látott mértékű technológiai, társadalmi és környezeti változásoktapasztalhatók. A múlt kiszámíthatósága elmúlt. A cégeknek, – legyen akár mikrocsaládi vállalkozások vagy több ezer embert foglalkoztató multinacionálisnagyvállalatok – ebben a dinamikusan változó környezetben kell helytállniuk,versenyezniük.

Aközelmúltban az innováció divatos szóvá vált, szinte mindenre utal, ami azügyfelek értékteremtésével kapcsolatos valami újat vagy mást nyújtva. Azinnovációt a következők szerint definiálhatjuk: az a képesség, hogy a szokásosmódon jelentős mértékben felülmúlja az új értéket, új eredményeket, újparadigmákat és átalakításokat. Az innováció egyre fontosabb hozzájárulás aszervezet sikeréhez, fokozva alkalmazkodóképességét a változó világban. Azújszerű és innovatív ötletek jobb munkamódszereket, valamint új megoldásokateredményeznek a bevételek és a fenntarthatóság javítása érdekében. De vajon egyközepes vagy nagyobb cégnél, ahol a növekedéssel járó feladatok napi 12-14 órátvisznek el, mennyi idő marad az igazi innovációra? Mennyi erőforrás (idő, pénz,infrastruktúra, stb.) biztosítható a komoly innovációs tevékenység megvalósításához?A cégek jelentős részénél (főleg a mikro és kis cégeknél) sajnos tudjuk aválaszt. De ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a hosszú távon sikeres cégek komolyinnovációs menedzsment rendszert vezettek, vezetnek be és tartanak fent.

De mi isaz az innováció?

Ahhoz,hogy jobban megértsük, mi is az innováció, és elmagyarázzuk, miért van szükségkülön eszközkészletre, folyamatokra, gondolkodásmódra és vezetésre,kiindulópont az, hogy megértsük, miben különbözik a hagyományosüzletfejlesztéstől. Nézzük meg!

Azüzletfejlesztés az, amikor egy vállalat vagy személy kiigazítja a jelenlegitevékenységét, például:

  • Amikoregy papíralapú vállalkozás elindítja a feladatok digitalizálását,
  • Egyszervezet megpróbálja fejleszteni a működési hatékonyságot,
  • Egy termékmárkanévvel, illetve
  • Meglévőtermék vagy szolgáltatás új piacon vagy új célcsoport számára kerül piacra.

Az üzletfejlesztés gyakran vonzó, mert a megtérülésáltalában gyors, a kockázat viszonylag alacsony, és a befektetés megtérülése(ROI) könnyedén kiszámítható.

Az innováció viszont az,amikor egy vállalat vagy személy felkészül és pozícionálja magát a jövőre,például a következők kidolgozásával, bevezetésével:

  • Újajánlatok
  • Új üzletimodellek
  • Újértékláncok
  • Újkompetenciák
  • Újszervezeti struktúrák elfogadása

Az “új”szó viseli ebben a mondatban a legtöbb súlyt. Az innováció az üzletifejlesztéstől eltérő képességeket igényel, és a jelenlegi helyzethez képestjelentős változáshoz vezet.

Azinnováció mint folyamat: az innováció olyan döntéshozatali folyamat,amely egy probléma és egy olyan megoldás azonosításához vezet, amely egy olyanfontos és küszöbön álló szükségletet vagy vágyat kezel, amelyről az ügyfelektudják, hogy van, vagy amire a megoldás felajánlása után hozzájutnak.
Azinnováció mint eredmény: az ügyfelek és az üzleti partnerek sürgetőproblémáira, új megoldások bevezetésére irányuló folyamat eredménye, amelyjelentős elmozdulást okoz az ügyfél költsége és haszna, valamint a szolgáltatóvagyonteremtése közötti viszonyban, ugyanakkor nem okoz elfogadhatatlanexternáliákat (pl. nagyon magas járulékos költségeket). Az innováció elevenehéz, mert kiszámíthatatlan és kétértelmű. Nem tudjuk megjósolni az eredményt,a kockázat viszonylag magas, a ROI-t bonyolult kiszámítani, és amegvalósításához szükséges változás folyamata általában kulturális ellenállásbaütközik – legalábbis eleinte.

De akkormiért éri meg?

Azinnovációba való befektetésnek alapvetően három elsődleges oka van,viszonylagos fontossági sorrendben:

  • Túlélés
  • A piacipozíció fenntartása
  • Növekedésés az ipar vezető szerepe

Az elsőés a második ok egyértelmű. Egyetlen vállalat sem akar feledésbe merülni, mintpl. a Kodak, és nem akarja megtapasztalni a General Electric vagy a Nokiahanyatlását. Különösen akkor nem, ha annyi mindent lehet nyerni, hacsúcsinnovátorokká válunk.

Egya Strategy& által végzett kutatás azt mutatja,hogy a legfőbb újítóvá válással a vállalatok akár ~ 300% -kal is felülmúlhatjáktársaikat. És hogy ez a különbség recesszióban akár 1300% is lehet. A BCG hasonló mintákat talált.

És ahogyan? – Innovációs menedzsment rendszer

Az innovációmenedzsment rendszer a folyamatok,tevékenységek és erőforrások kezelésének megközelítése az innovációkhatékonyabb és eredményesebb fejlesztése érdekében.Az Innovációs menedzsmentrendszer létrehozásához, megvalósításához, fenntartásához és folyamatosfejlesztéséhez bármilyen szervezetben az ISO 56002 szabvány nyújt útmutatást.Az innovációs menedzsment rendszer a következő piaci szereplőknek érdemesalkalmazni:

  • Azok aszervezetek, amelyek tartós sikert keresnek azáltal, hogy fejlesztik az innovációstevékenységek irányítási képességét a kívánt eredmények elérése érdekében.
  • Felhasználók,ügyfelek és más érdekelt felek, akik bizalmat keresnek egy szervezet innovációsképességeiben.
  • Szervezetekés érdekelt felek, akik az innovációmenedzsment rendszer közös megértése révénjavítani kívánják a kommunikációt.
  • Azinnováció-menedzsment és az innováció-menedzsment rendszerek képzésével,értékelésével vagy tanácsadásával foglalkozó szolgáltatók.
  • Azok adöntéshozók, akik az innovációs képességek és a szervezetekversenyképességének, valamint a társadalom fejlődésének nagyobb hatékonyságáratörekszenek.

Azinnováció-menedzsment rendszer rendszermegközelítést kínál az innovációintegrálásához a szervezetek minden rétegébe, hogy megragadja és lehetőséget teremtsenúj megoldások, rendszerek, termékek és szolgáltatások kifejlesztésére. Az ISO56002 segíthet az innováció kultúrájának beágyazásában egy szervezetben, ésvégső soron javíthatja a vállalat együttműködését, kommunikációját ésteljesítményét az innováció minden vonatkozásában.

Azinnovációmenedzsment az innovációs folyamatok kezelésére irányulóintézkedéseket írja le. Az innováció és a tevékenységek irányításának számoselőnye van, pl. a szervezetek gyorsabban tudnak reagálni a lehetőségekre,reagálni a kihívásokra és kezelni a kapcsolódó kockázatokat. Nagyobbvalószínűséggel építenek nagy teljesítményű innovációs folyamatokat is.

Nincs máshátra, mint előre….

…gondolhatnánkelsőre, de azért a cégtulajdonosok/cégvezetők részéről komoly hozzáállásbéli változásravan szükség, amikor innovációra adják a fejüket, cégüket. A magyar kkv cégeinekelső számú vezetői legtöbbször kitűnő szakemberek, elsősorban a saját„szakmájukban” hiszen erre építették fel a saját vállalkozásukat (többségében a90-es években). A cégükben viszont HR vezetőkké, marketingessé, sales vezetővé,pénzügyi és kontrolling vezetővé, stb. váltak, így erőforrásiak nagy részét acég vezetése, a napi teendők menedzselése viszi el. Sokan pont ebbe fásulnakbele, hiszen a legtöbb területen nem mozognak komfortosan, nem értenek hozzá,nem szeretik csinálni, a cég pedig évek óta vegetál, nem tud továbblépni egyszinten túl. Pedig a cég hosszú távú sikeressége még mindig az alapítók,cégtulajdonosok kezében van/lenne. És a legtöbben legszívesebben vissza istérnének a kályhához, kimennének újra terepre, lemennének a műhelyre, stb. deelsősorban a saját (eredeti) szakmájukban tevékenykednének. Tegyük hozzá a cégérdeke is pontosan ez lenne, hiszen pont biztosíthatná azt az innovációt, amitúlmutatna az üzletfejlesztésen, és biztosíthatná a hosszú távú cégértéknövekedést. Azt pedig biztosan tudjuk, hogy aki 15-20 éve egy adott szakmábandolgozik, annak olyan tudás és ötletek vannak a birtokában (a fejében!), amiketha lenne ideje leírni, átadni másoknak, szabadalomba önteni, akkormegtöbbszörözhetné a cégének az értékét, illetve a cége túlélési esélyeit.

Mi akkor a teendő?

Elsőkörben mindenképpen a vállalkozás automatizálása, a támogató, háttér folyamatokkiszervezése, és a nélkülözhetetlen feladatok delegálása atulajdonos-ügyvezetőről.


*A cikkeredetileg a sileo.hu oldalonjelent meg.

2021.08.31.

osz_andras_portre.jpg

Ősz András

Folyamat-és innováció menedzsment szakértő

Nemzetközi cégekben és kisvállalkozásokban is az optimálisanműködő, modern, hatékony és innovatív szervezetekért dolgozom.Már 15 éve dolgozom gazdasági szakemberként, olyannemzetközi nagyvállalati környezetben, mely során számos jól és rosszul működőbelső folyamat tanulmányozásában, optimalizálásában, automatizálásában vettemrészt. Ezt a tapasztalatomat használom arra, hogy a jó gyakorlatokat a magyarkkv szektor vállalatainak is átadjam annak érdekében, hogy olyan versenyképescégeket hozzunk létre, melyek regionális vagy globális piacon is fenntartható,exponenciális növekedésre képesek.

Facebook

Tovább

Linkedin

Tovább
youtube.png

YouTube

Tovább
spotify_1.png

Spotify

Tovább
soundcloud.png

Soundcloud

Tovább

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.