Miértnem növekszik a cégem? „Több van benne!”

Szerző
KrauszZoltánvállalatépítés.hu

Olvasási idő
3 PERC

Megjelent
2021.08.04. 13:00

Egy sikertörténetetszemlélve könnyű elfelejteni, hogy mennyi erőfeszítést, kitartást éskreativitást igényelt az elmúlt 10, 20 vagy akár 30 évben. Még kevésbélátványosak – főleg utólag – azok a szintugrások, amelyeket egy cégtulajdonosvégrehajtott a kritikus pontokon, hogy vállalkozása tovább növekedhessen.Ugyanakkor mindenki eljut egyszer a “plafonig”. Mit tegyünk ilyenkor?

Senki nem születik sikeres vállalkozónak vagyvállalatvezetőnek. Előbb vagy utóbb mindenki belekerül olyan helyzetekbe,amelyek adott pillanatban meghaladják a képességeit. És elhihetjük, hogy akiknulláról építettek fel sikeres vállalatokat, számos ilyen növekedési korlátbaütköztek már. Nagyon sok magántulajdonban levő vállalkozásnak megvan a sajátilyen története. A Zwack családét például a mai napig mesélik, de nem más aFord, a Hewlett-Packard vagy a Bosch cégek alapítóinak története sem. Mindmegtapasztalta a fejlődés megtorpanását vagy a visszaesést. Nekik sem volt mindenfelmerült kérdésre kész válaszuk. De a megfelelő elszántsággal újra és újrameghaladták önmagukat és ma is patinás, ezzel együtt mai napig kihívásokkalküzdő vállalatok. Számos cég szűnt meg ugyanakkor, akiknek a történetét nemsikereik, hanem a levonható tanulságok miatt mesélik, mert nem néztek szembesaját korlátaikkal és megszűntek. Ilyenek a Kodak, Compaq vagy éppen a SzarvasiVas- és Fémipari Zrt.

Nemrég egy cég helyzetéről beszélgettünk egy közepesméretű sikeres szolgáltató vállalat tulajdonosával, aki elismert márkanévvel ésárbevételében komoly export aránnyal bír. A tulajdonos cégvezető és a kollégákfolyamatos feszültség alatt dolgoznak, túl sok projekt fut. Kivételnek számít,ha egy is határidőre befejeződik. Csúszások, erős eredményingadozás egyegyébként kiszámítható és stabil piaci környezettel rendelkező üzletmenetben.Kívülről látható volt, hogy a cég ebben a formájában túlnőtte azt a méretet,amit alapítója hatékonyan képes irányítani. Maradtak a hosszú – 12-14 órás –munkanapok és a kiégés felé haladás. Sajnos a cégtulajdonos még nem ismertefel, hogy az eredmény hullámzásának és saját túlterheltségének elsősorban azáltala létrehozott szervezeti és menedzsment struktúra állt a hátterében.Elismerésére legyen mondva, hogy ez nem egy jó vagy rossz struktúra kérdésevolt. Egyszerűen arról volt szó, hogy a cég által elért sikereket követően ez aműködési modell már nem segítette, hanem korlátozta a teljesítményfenntartását.

Több, hasonló helyzetbe került cégtulajdonossal vagyéppen közép- és felsővezetővel találkoztam már. Az egyik lényegi különbség avállalkozások tulajdonosai és a többiek között, hogy előbbiek “egyedül vannak acsúcson”. Nincs olyan vezetőjük, aki segítene felismerni, hogy olyan ponthozérkeztek, ahol a továbblépés feltétele, hogy saját működésükön változtatnak.Nem kezdeményez velük senki egy visszajelző beszélgetést és nem küldi el őketsenki coachhoz vagy tréningre. Sokszor még akkor sem kapnak őszintevisszacsatolást, ha ezt kifejezetten kérik. Szerencsésebb esetben az errenyitottabb cégtulajdonosoknak vannak olyan bizalmasai a családon belül vagypartnereik körében, akikkel az ilyen problémákról beszélni tudnak, ugyanakkorez Magyarországon egyelőre sokszor bizalmi korlátokba ütközik.

Mégis, mi választja el a Zwackokat és Fordokat atöbbiektől? Az alábbiakban összeszedtem azokat a lépéseket, ami mentén önis meg tudja haladni az elért növekedési korlátot:

  • A felismerés: ahogy egy kedves ismerősöm szoktamondani, a tájfutáshoz két dolgot kell tenni, azt pedig megfelelő sorrendben.Először tájékozódni, aztán futni. A napi 12-14 órát dolgozó emberek futnak;tájékozódás nélkül. A cégükben dolgoznak és nem a cégük működésének javításán.A változás esélye csak akkor jöhet létre, ha szembenéznek azzal, hogy jelenlegieszköztárukkal eddig juthattak és nem tovább. Hiába látják a lehetőséget afejlődésre, a napi rutinban szétforgácsolódó energiáik vagy a teherként hátukrarakódó személyi hiányosságok cégükben egy üvegplafont tesznek a fejük fölé,amin nem képesek áthatolni. Azok a tulajdonosok, akik nem képesek – egyedülvagy támogatással – ezt a helyzetet felismerni, megmaradnak a jelenlegiműködési modelljükben.
  • A helyzet és saját céljaim tisztázása: először isérdemes tudatosítani, hogy egy növekedési korlátos helyzet problémát okoz-e aszámunkra. Az Amazonnak, az Unixnak vagy más sikeres cégek alapítóinakfeltehetően azt okozott. De csak Magyarországon több ezer olyanmagántulajdonban levő cég működik, akik sosem kívántak nagyobbra nőni. És ezteljesen rendben van és ez a cikk elsődlegesen nem is nekik szól. Ha az én éscsaládom lelki békéje úgy teljes, hogy életstílus jelleggel vezetjük a sajátvállalkozásunkat, évente – túlterheltség nélkül – hazaviszünk néhány tízmillióforint osztalékot, akkor nincs más dolgunk, mint ezt folytatni. A növekedésikorlátok meghaladása azoknak való, akik nem csak a lehetőséget látják azárbevétel vagy az eredményesség további növelésében, a cég tőzsdére vitelébenvagy terjeszkedésében, hanem elszántak ennek kiaknázására is. Többre és jobbravágynak.
  • Változtatási szándék: a vállalatépítés –és véleményem szerint minden fejlődés – egyik kulcseleme, hogy viszonylagpontosan fel kell rajzolnunk azt a célállapotot, ami felé haladunk. Mekkora árbevétel,eredmény vagy piaci részesedés? Hány megyében vagy hány országban? Mennyialkalmazottal és hány telephelyen fogunk dolgozni? Hogy fog kinézni az irodánk?Kik vesznek majd körül? Ezek lesznek azok a jellemzők, amik megfoghatóvá ésvonzóvá teszik az elérendő célt. Számos baráti és szakmai beszélgetésbenvázolták már fel partnereim célként a jelenlegi, hiányosnak értékelt cégesműködés felszámolását, személyi problémák, termékfejlesztési vagy értékesítésinehézség megoldását. Ilyenkor mindig azt javaslom, hogy lépjenek egyet hátra ésfogalmazzanak meg egy olyan célt, ami kellően vonzó és valami felé viszi és nemvalamitől távolítja őket. Ez lehet egy összességében sikeresebb cég, acsaláddal vagy hobbikkal töltött több minőségi idő. Ennek hiányában idővelkifulladhat a változás, mivel minél távolabb kerülünk a felszámolni kívánthelyzettől, annál kevésbé lesz vonzó a továbbhaladás.

Az üzletileg jó alapokon nyugvó cégeknek így vagyúgy helye van ezen a piacon. Nem kell mindenkinek a Zwack vagy Ford családokútját követni. Lesznek kisebb méretre berendezkedő családi cégek és lesznek,akik végigmennek a vállalatépítés útján, talán generációkon átívelő, családitulajdonú cégeket hoznak létre, mint az Auchan vagy a Bosch. A legfontosabb,hogy a felismerés még időben megszülessen és megkezdődhessen a tudatosépítkezés.


*A cikk eredetileg avállalatépítés.huoldalon jelent meg.

2021.08.04.

business_live_Krausz_Zoltan_portre.png

Krausz Zoltán

Vállalatépítési szakértő

Vállalatépítési tapasztalataimat felső- ésközépvezetőként, illetve tanácsadóként szereztem hazai és multinacionálishátterű közép- és nagyvállalatoknál. Mandátumaim elsődleges fókusza a mai napiga vállalatépítés, szükség szerint kiegészülve a finanszírozási és tranzakciósaspektussal. Kiemelt tapasztalataim közép- és nagyvállalatok egyediélethelyzeteinek támogatása, vállalati átalakulások koordinálása, új vállalatiegységek létrehozása, felvásárlása, integrálása, továbbá e törekvések emberiszempontjainak kezelése mentén írhatók le. Szemléletemben törekszem amegbízóimmal közös, teljeskörű megoldások kialakítására. Ehhez partnereimigényeinek megfelelően képes vagyok a hazai IT, humán fejlesztési, jogi,finanszírozási és tőkepiaci szereplők piacvezető tudású szakértőinekbevonására.

Facebook

Tovább

Linkedin

Tovább
youtube.png

YouTube

Tovább
spotify_1.png

Spotify

Tovább
soundcloud.png

Soundcloud

Tovább

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.