Végsőkig ragaszkodnak vállalatukhoz a tulajdonosok

A cég értékesítése szóba sem kerül, pedig nem istudják, mennyit kaphatnának érte

Szerző
Budapest Bank

Olvasási idő
3 PERC

Megjelent
2021.02.04. 11:00

A vállalatvezetők 92 százalékánál még soha nem merültfel az értékesítés lehetősége, pedig sokszor a cég jövőjének biztosítása a tét– derült ki a Budapest Bank legfrissebb reprezentatív kutatásából. Atulajdonosok úgy gondolják, hogy könnyedén találnának vevőt a vállalkozásra,annak ellenére, hogy jelentős részüknek nincs pontos képe arról, hogy mennyitérhet az. Az átlátható működés és a tudatos marketingstratégia azonban aranyatérhetnek, a vezetők jelentős része ezekben látja a legnagyobb fejlődési lehetőséget.A jelenlegi üzleti környezetben felértékelődik a bankok szerepe: az értékesítésfolyamatába egyre többen vonják be a pénzintézeteket.

A Budapest Bank kétévente készíti el reprezentatív kutatását, amelyben közel 600 magyar kis-, és közepes vállalkozás vezetőváltását és cégértékesítésének lehetőségeit méri feli. Az eredményekből kiderült, hogy a tavalyi évben – főleg a vírushelyzet kezelésének feladatai miatt – látványosan háttérbe szorult a vezetőváltás, a cégvezetők csupán 9%-a tudott az utódlással foglalkozni.

Avezetők kétharmada családon belül szeretné továbbadni a stafétát, azonban ezsok esetben nem lehetséges, így a cég jövőjét szem előtt tartva, alegkézenfekvőbb megoldás az értékesítés lehet. A vállalatvezetők 92%-ánálviszont még soha nem merült fel az eladás gondolata, 87%-uk pedig egyáltalánnem szándékozik értékesíteni a cégét a jövőben. Akik mégsem utasítják el azeladást, azok 40%-a a növekedés, 30%-a pedig a tőkebevonás lehetőségét látják acég egy részének értékesítésben. Magabiztosak a vállalkozásuk piacképességében,harmaduk szerint könnyedén találnának rá vevőt, bár 20%-uk szerint pedig nemadnának érte annyit, amennyit valójában ér.

De mennyit is ér pontosan?

Mivela cégvezetők döntő többsége nem gondolkodik eladásban, ezért a vállalat pontosértékének meghatározását sem tartják fontosnak, vagy egyszerűen csak nincsidejük ezzel foglalkozni. 79%-uk ezért még egyáltalán nem tett konkrétlépéseket ez ügyben. A vállalatvezetők 60%-ának nincsenek objektív mérőszámai,amelyek alapján meg lehetne határozni az eladási árat, ezért egyáltalán nemtudják, vagy csak megbecsülni tudják az összeget. Pedig a cégérték pontosmeghatározása nem csak eladáskor, hanem számos más helyzetben, például ahitelképesség bírálatakor, részvénykibocsátáskor vagy tőkebevonásnál iselengedhetetlen fontosságú.

Az értéknövelés továbbra is fontos

Ugyana vállalatvezetők egyharmada szerint már nincs olyan terület, amelynekfejlesztése értéknövelő hatással lenne, többségük mégis lát még fejlődésilehetőséget. A legtöbbjük számára az átlátható, strukturált működés és atudatos marketingstratégia kidolgozása lenne a legfontosabb, de a hatékonyabbmunkaszervezés és a több innováció is sokat jelentene az értéknövelésben.Ezekre pedig szívesen költenének is a vállalatok, 50%-uk saját tőkét, 22%-ukpedig bankhitelt is igénybe venne a fejlesztésekhez.

Több mint 30 éves vállalati bankolásbanszerzett tapasztalatunk alapján kijelenthetem, hogy egy esetlegescégértékesítés, tőkebevonás vagy generációváltás csak akkor lehet igazánsikeres, ha a vállalatvezetők az évek során folyamatosan arra törekednek, hogynöveljék vállalkozásuk értékét. Pénzintézetként nagy felelősségünk van abban,hogy a beruházásokhoz, akvizíciókhoz vagy szervezetfejlesztéshez a megfelelőpénzügyi hátteret biztosítsuk a számukra, és amikor elérkezik a megfelelőidőpont, akkor szakértő partnerként segítsük a vezetőváltást vagy a cégeladását. Úgy látjuk, hogy a bankok szerepét egyre többen felismerik, és márminden harmadik cégértékesítésbe bevonják a pénzintézeteket is”– mondtaKasziba Levente, a Budapest Bank vállalati üzletág vezetője.

ABudapest Bank az MBH Bankkal és a MBH Bankkal együtt a Magyar BankholdingZrt. csoport tagja, amelyről bővebb tájékoztatást a www.magyarbankholding.huoldalonolvashat.

iAz országosan reprezentatív felmérést a Budapest Bankmegbízásából az Avanti Research készítette 2020 nyarán, 545 db. 200 millióFt éves árbevétel fölötti magyar tulajdonú cég tulajdonosa vagy ügyvezetőjetelefonos (CATI) megkérdezésével.


Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.